fbpx
evergreen content

Evergreen content: wat is het en waarom zou je er iets mee moeten doen?

Wat is het geheim van een succesvolle blog die in de loop van de jaren steeds meer organische bezoekers ontvangt? Een blog die rankt voor alle belangrijke zoekwoorden en klant na klant aantrekt? 

Twee woorden: evergreen content. 

Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? En het belangrijkste: hoe kun jij evergreen content gaan inzetten om jouw blog tot een daverend succes te maken? Dat lees je in dit artikel. 

Wat is evergreen content

Evergreen content is – heel simpel gezegd – content die tijdloos is. Ongeacht het seizoen, het jaar of wat er speelt in de wereld, evergreen content blijft altijd actueel. 

Losjes vertaald, verwijst de term evergreen content naar content die altijd vers is. Of je het artikel nu vandaag leest of over twee jaar, het is nog steeds relevant. 

Waarom is het zo belangrijk om evergreen content te maken?

Als je alleen maar blogt over actualiteiten en trends, zorgt dat voor pieken in je bezoekersaantallen. Binnen no time is je artikel niet meer relevant en moet je weer met iets nieuws komen om bezoekers aan te trekken. Zodra je stopt met content toevoegen, kelderen je bezoekersaantallen vliegensvlug en zijn mensen je blog zo weer vergeten. 

Blog je juist meer over tijdloze onderwerpen, dan zul je zien dat het aantal bezoekers naar je website geleidelijk aan toeneemt. De content die je hebt gemaakt blijft voor je werken. En met elke blog die je toevoegt, bouw je verder aan een basis die op de lange termijn steeds meer bezoekers oplevert. 

Content marketing die is gebaseerd op evergreen content kost stukken minder tijd dan wanneer je elke actualiteit achterna moet lopen. Je hoeft een evergreen blog niet vaak te updaten en kunt er nog jarenlang op teren. 

Het grootste voordeel van evergreen content is dat het je veel organisch zoekverkeer kan opleveren. Het doel van Google is om gebruikers de meest relevante zoekresultaten voor te schotelen. Verouderde content scoort niet. Tijdloze content is de beste manier om elke maand weer organisch verkeer naar je website te trekken. 

Nog een voordeel: in veel gevallen gaat evergreen content over basisinformatie die iets te maken heeft met jouw website, product of dienst. Wanneer je een vraag krijgt over dat onderwerp of je schrijft er in een ander artikel iets over, dan kun je er heel eenvoudig naar linken. Je hoeft zo niet steeds dezelfde basisinformatie te herhalen.

Moet al je content tijdloos zijn?

Evergreen content gaat er op de lange termijn voor zorgen dat jouw blog – en daarmee ook je website en business – gaat groeien en betere resultaten behaalt. Het is daarom zeker de moeite waard om je vooral te richten op het schrijven van tijdloze artikelen. 

Dat betekent echter niet dat je nooit meer iets actueels mag schrijven. Vind jij het mega interessant om bij te blijven met alle nieuwtjes binnen jouw vakgebied en wil je graag de eerste zijn waarvan jouw klanten het horen als er een nieuwe ontwikkeling is? Blijf dan vooral lekker schrijven over actuele onderwerpen. Maar richt je daarna ook op content die tijdloos is, want dat is hoe je bouwt aan succes op de lange termijn. 

Tips voor het schrijven van evergreen content

Ben jij overtuigd om voortaan ook wat vaker over tijdloze onderwerpen te schrijven? Met de volgende tips komt het zeker goed!

Doe een zoekwoordonderzoek voor je evergreen content

Wil jij op de lange termijn bezoekers vanuit Google aantrekken? Dan is het wel zo handig dat mensen ook daadwerkelijk in Google zoeken naar het onderwerp. Met een zoekwoordonderzoek achterhaal je hoe vaak mensen maandelijks naar een onderwerp zoeken. Op basis daarvan kun je bepalen of een onderwerp de moeite waard is om een artikel over te schrijven. 

Check met Ubersuggest of het onderwerp wel écht evergreen is

Een evergreen onderwerp is het hele jaar door van toepassing. Over het algemeen hebben mensen er ook het hele jaar door interesse in. Twijfel je of een onderwerp evergreen is? Gebruik Ubersuggest om te zoeken hoeveel er het afgelopen jaar naar gezocht is. De zoekontwikkelingen voor ‘evergreen content’ zien er bijvoorbeeld als volgt uit:

Tip: In dit artikel lees je meer over wat je allemaal kunt met Ubersuggest.

Gebruik algemene voorbeelden

Met voorbeelden kun je een boodschap duidelijker overbrengen. Maar de verkeerde voorbeelden kunnen ook zorgen dat je snel verouderd. Gebruik niet zomaar een actualiteit als voorbeeld, maar kies bij voorkeur voor iets waarmee je je boodschap over een paar jaar ook nog goed mee kunt overbrengen. 

Update je content zo nu en dan

Hoewel het hele idee achter evergreen content is dat je het niet zo vaak hoeft te updaten, is het wel degelijk belangrijk om je content af en toe wat op te poetsen. Als je een goed tijdloos artikel hebt geschreven, hoef je waarschijnlijk niet al te veel veranderen, maar het is altijd goed om af en toe eens met een frisse blik naar je oude content te kijken. 

Misschien heb je nog wel wat meer te zeggen over het onderwerp, wil je jouw visie op iets nog net wat aanscherpen of wil je een blog nog nét wat beter optimaliseren voor Google. Door je content af en toe een opfrisbeurt te geven, zorg je dat je jouw goede posities in Google behoudt (en verbetert) en dat de content voor je blijft werken. 

Deel je content regelmatig opnieuw

Er is geen reden om jouw tijdloze content te laten verstoffen. Heb jij een topartikel geschreven wat jouw doelgroep écht zou moeten lezen? Deel het dan regelmatig. Na een half jaar weten mensen écht niet precies meer wat ze in jouw blog hebben gelezen. En misschien is je publiek wel flink gegroeid en heeft een groot deel jouw oude content überhaupt nog niet gezien. Wees dus vooral niet te bang om jouw evergreen content regelmatig opnieuw te delen. 

Ideeën voor evergreen content

Wat jouw vakgebied ook is, deze tijdloze onderwerpen kunnen altijd:

  • ‘Wat is’ blogs
  • ‘How to’ blogs
  • Monsterblogs
  • Antwoorden op veelgestelde vragen
  • Ultieme gidsen
  • Checklists
  • Veelgemaakte fouten
  • De geschiedenis van…
  • Interview met een expert

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings