Er is de laatste dagen een hoop rep en roer in SEO-land, want Google heeft details bekendgemaakt over een nieuwe update aan het algoritme: de Page Experience update. Wat gaat er veranderen? En wat kun jij doen om je voor te bereiden? Je leest het in deze blog.
Weet je wat het probleem is met SEO? Veel experts doen er heel ingewikkeld over. Ik wil het juist zo simpel en concreet voor je houden. Daarom blijf ik met deze blog bij de basis van de nieuwe update. Wil je wat meer deep diven? In deze blog gaat Search Engine Land wat meer in op de technische aspecten van de update.
Wat houd de Page Experience update in?
Leuk, zo’n nieuwe update, maar wat is Google Page Experience? Het nieuwe algoritme is bedoeld om beter te begrijpen hoe een gebruiker een specifieke pagina op een website ervaart.
De gebruikerservaring van je website had al invloed op hoe hoog jouw website in Google scoort. Vanaf mei 2021 (wanneer de Page Experience update wordt uitgerold) wordt deze factor nog een stukje belangrijker.
Hoe weet je of jouw site – volgens de maatstaven van Google – een goede gebruikerservaring heeft? Onder een goede gebruikerservaring rekent Google het volgende:
- Je website is snel
- Je website werkt goed op mobiele telefoons
- Je website is goed beveiligd en de URL begint met https
- Je hebt geen irritante pop-ups die de gebruikerservaring verstoren
- De content op je website verspringt niet nadat een pagina is geladen
Badge voor gebruiksvriendelijkheid
Naast dat Google zijn ranking factoren aanscherpt, brengt de Page Experience update nog meer veranderingen met zich mee. Google gaat experimenteren met manieren om in de zoekresultaten te laten zien of een website een goede gebruikerservaring biedt. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dat eruit gaat zien. De komende maanden gaat Google ermee testen, dus het zou zo maar eens kunnen dat je binnenkort wat veranderingen ziet in de pagina met zoekresultaten.
Een badge die aangeeft dat het goed zit met de gebruiksvriendelijkheid van jouw site, kan de kans vergroten dat iemand klikt op jouw site in plaats van de concurrent, die nog geen badge heeft. Hoe kinderachtig het misschien ook klinkt, die badge wil je bemachtigen. Daarbij is een gebruiksvriendelijke website natuurlijk ook heel belangrijk om jouw bezoeker een zo goed mogelijke ervaring te geven.
Wat kun je doen om je voor te bereiden op de Page Experience update?
In mei 2021 wordt de Page Experience update uitgerold. Je hebt dus nog een half jaar de tijd om te zorgen dat de gebruikerservaring van je website in orde is.
Loop daarom alvast eens na of je website klaar is voor de update:
- Hoe snel is je website? Je kunt het checken met de PageSpeed Insights tool van Google.
- Werkt je website goed op mobiele telefoon? Dit kun je heel makkelijk nakijken: open je website eens op je mobiele telefoon. Ziet alles er goed uit of kun je wat dingen verbeteren?
- Begint je URL met https? Zo niet, vraag dan zo snel mogelijk een SSL-certificaat aan, want een goed beveiligde site is ook nu al een belangrijke factoor waar Google naar kijkt.
- Heb je pop-ups op je website? Ga voor jezelf na of je ze nodig hebt. Leveren ze veel leads op? Dan kun je ze wellicht laten staan. Zo niet, weg ermee.
- Ga nog eens naar je eigen website. Laadt alles goed? Of kun je misschien nog wat dingen veranderen?
Door deze vijf vragen voor jezelf na te gaan en waar nodig alvast wat dingen aan te passen, zorg je dat jouw site alvast klaar is voor als de Page Experience update volgend jaar uitrolt.
Het belangrijkste onderdeel van SEO
Met de Page Experience update die Google in mei 2021 uitrolt, wordt het belangrijk dat je website goed werkt, snel is en het ook goed doet op mobiel. Toch blijft het belangrijkste doel van Google om de juiste content op het juiste moment aan de juiste gebruiker te laten zien. Als jouw content veruit de allerbeste is, dan zul je zelfs met een wat tragere site alsnog hoog scoren in Google.
Daarom is mijn advies: zorg dat je website technisch in orde is, maar blijf je vooral richten op goede content. Dat is uiteindelijk waar je jezelf écht mee onderscheidt en waarmee je gaat winnen in Google. Door de gratis SEO cheat sheet te downloaden – en te gebruiken – weet je precies hoe jij goede content voor Google kunt schrijven.