Wanneer ik een nieuwe blog publiceer of tips deel via social media, krijg ik regelmatig de vraag: “Ben je niet bang dat je teveel informatie gratis weggeeft? Dat mensen hun marketing zelf gaan doen in plaats van dat ze jou inschakelen?”
Het antwoord is heel simpel: “Neehoor, daar ben ik niet bang voor.” Ik vertel je waarom, zodat jij voortaan ook niet meer bang hoeft te zijn dat je klanten misloopt doordat je jouw kennis gratis weggeeft.
WIE DE MEESTE WAARDE geeft, WINT
Laten we beginnen met waarom het zo belangrijk om waardevolle content te delen. Vaak geldt de regel: ‘wie de meeste waarde levert, wint’. Dat zit zo: als een potentiële klant jouw account op social media tegenkomt of jouw website vindt, is hij of zij in de meeste gevallen nog niet meteen klaar om iets te kopen of een dienst af te nemen. Je moet eerst aan de relatie werken. En dat doe je – je raadt het al – door waardevolle content te delen.
Dit heeft te maken met een stukje psychologie. Als jij iemand iets geeft, heeft diegene van nature de neiging om jou iets terug te geven. Dit wordt ook wel de ‘wet van de wederkerigheid genoemd’. Het is een van de principes die Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Influence’. Door steeds weer waardevolle content te delen met je volgers op social media of bezoekers op je website, bouw je steeds meer een band op. Als je iemand echt weet te raken, als je echt waarde kunt bieden, zal diegene vroeg of laat iets voor je terug willen doen. Dat is hoe volgers en websitebezoekers na verloop van tijd klanten kunnen worden.
Door content te delen laat je zien wat je waard bent. Je laat mensen zien wat ze aan je hebben. Hoe meer waardevolle tips en informatie jij deelt, hoe meer vertrouwen je opwekt bij je doelgroep. Dat vertrouwen is superbelangrijk als je een goede relatie wilt opbouwen met een potentiële klant. Door meer waarde te leveren dan jouw concurrent, zorg je dat jouw ideale klant voor jou kiest.
GEEN DIRECTE COMMITMENT
De tips en informatie die je deelt kunnen nog zo goed zijn, de kans is klein dat iedereen ze ook daadwerkelijk gaan toepassen. Dat heeft voor een deel te maken met de mindset die mensen hebben terwijl ze social media gebruiken. Stel, iemand ziet jouw Instagram-story waarin je drie handige tips deelt. “Oh handig, dat moet ik onthouden”, denkt iemand bij het bekijken van je story. Maar uiteindelijk gebeurt er niets mee. Op social media zijn mensen eerder passief informatie aan het consumeren, dan dat ze bezig zijn met – in mijn geval – het opzetten van hun marketingcampagne.
Een andere reden dat mensen niet zo snel meteen actie ondernemen op basis van de informatie die je deelt, is dat ze geen commitment zijn aangegaan. Dat heeft te maken met een stukje psychologie. Als je ergens voor betaalt, bijvoorbeeld voor een cursus of voor coaching, ben je gemotiveerd om de lessen te volgen en er het meeste uit te halen. Als je deze zelfde informatie leest in bijvoorbeeld een blog ben je niet die commitment aangegaan en is de kans kleiner dat je er iets mee doet.
SLECHTS EEN KLEIN PUZZELSTUKJE
Ga eens voor jezelf na. Jij bent een expert in je vakgebied, maar hoe lang heb je erover gedaan om deze expertise op te bouwen? Hoeveel opleidingen, cursussen trainingen heb je gevolgd? Hoeveel boeken en artikelen heb je gelezen? En hoeveel uren praktijkervaring heb je opgedaan? Dit alles was nodig om de expertise te krijgen die je nu hebt. Al deze kennis kun je nooit in één blogpost of social media bericht verpakken.
Als je jouw kennis deelt via social media of in een blog geef je maar een heel klein stukje weg van alle informatie en kennis die jij in de loop van de jaren hebt opgebouwd. Je deelt een puzzelstukje. Maar jij bent de enige die de complete puzzel voor zich ziet. Mensen kunnen je tips gaan toepassen en wat resultaten boeken, maar met jouw volledige expertise kan dat beter en sneller.
NOG EEN BONUSTIP
Zoals je hierboven las: wie de meeste waarde levert, wint. Nu kun je natuurlijk willekeurig met tips gaan strooien, maar wellicht is dat niet de beste manier. Het gaat namelijk niet om zomaar waarde leveren, maar waarde voor jouw ideale klant. Je wilt dat jouw content waardevol is voor de juiste doelgroep.
Om goede, waardevolle content te schrijven voor jouw doelgroep, is het belangrijk dat je je kunt inleven in je doelgroep. Welke vragen heeft jouw ideale klant? En tegen welke problemen loopt hij of zij aan? Door deze vragen te beantwoorden en deze problemen op te lossen ben je al heel goed op weg om waarde te leveren aan je doelgroep.