fbpx
Inspirerende teksten

Zo schrijf jij inspirerende webteksten (5 tips)

Saaie teksten zijn de horror van iedere ondernemer. Niet alleen verlies je met een saaie tekst de aandacht van de lezer, je boodschap komt zo ook niet goed over. Net als dat jij niet graag luistert naar iemand met een monotone stem, stoppen mensen met het lezen van een tekst als ze die niet interessant vinden. 

Een saaie tekst is dus vervelend, want zo kun je je producten en diensten niet goed overbrengen. 

Gelukkig is alle hoop nog niet verloren, want er zijn een heleboel dingen die je kunt doen zodat jouw teksten aantrekkelijker worden om te lezen. Met deze handige tips schrijf jij binnen de kortste keren inspirerende webteksten die je lezer wél boeien. 

1. Focus op de lezer

Het belangrijkste doel van een webtekst is natuurlijk gelezen worden. Met een saaie tekst gebeurt dat veel minder snel dan met een interessante tekst. Wil je dat jouw tekst echt gelezen wordt? Betrek je lezer dan bij de tekst. Schets een herkenbaar probleem en geef daar oplossingen voor. Deel een levensles die je zelf hebt geleerd, of een mantra dat je helpt bij het probleem.

Verder kun je je tekst schrijven alsof je tegen een vriend praat, zodat de lezer zich betrokken voelt. Hoewel schrijvers bij professionele teksten vaak neigen naar formele taal, is informeel taalgebruik juist heel effectief. Je kunt beter simpele en eenvoudige taal gebruiken om je punt te maken, dan ingewikkeld jargon waarmee je de lezer geheid verliest. 

2. Maak je tekst persoonlijk

Veel schrijvers proberen bij webteksten hun persoonlijkheid weg te cijferen om professioneler over te komen. Maar een onpersoonlijke tekst is juist heel saai. Vergeet niet dat de lezer van je tekst ook een mens van vlees en bloed is, dus gebruik je persoonlijkheid in je voordeel. 

Maak een grapje of vertel een leuke anekdote. Schrijf je tekst met een lichte dosis zelfspot om een connectie met de lezer aan te gaan. Als lezers zich herkennen in jouw problemen verklein je in de tekst de afstand tussen schrijver en lezer, waardoor het veel persoonlijker wordt. 

3. Schrijf actief en to the point

Een beetje luchtigheid in je tekst kan dus geen kwaad. Hetzelfde geldt voor een luchtige schrijfstijl. Niets is zo vervelend als het lezen van een tekst die vol staat met lange ingewikkelde zinnen en een reeks lastige werkwoorden. Wil je de aandacht van de lezer behouden? Schrijf dan actief, to the point en maak het je lezer vooral niet te ingewikkeld. 

Schrijf niet:
Om het de lezer makkelijker te maken, wordt de webtekst geschreven in eenvoudige taal

Maar:
Schrijf de webtekst in eenvoudige taal, dat is makkelijker voor de lezer.

Zie je het verschil tussen deze twee zinnen? De tweede is veel makkelijker om te lezen. Zo behoud je de aandacht van je lezer. 

4. Neem risico’s

Lezers willen graag geprikkeld worden bij het lezen van een tekst. Als je ze steeds hetzelfde riedeltje laat lezen, raken ze verveeld. Wil je echt een goede tekst schrijven? Dan moet je je tekst interessant maken voor de lezer. Dat doe je door risico te nemen in je teksten. Natuurlijk wil je een goedverzorgde webtekst afleveren en misschien lijkt het alsof risico nemen en een nette tekst afleveren lijnrecht tegenover elkaar staan. Toch is dat niet zo. 

Juist door te spelen met de grenzen van wat wij zien als ‘correct’ Nederlands kun je innoveren. Taal is een altijd veranderend iets en hetzelfde geldt voor grammatica, spelling en woordenschat. Denk maar aan de vele pannenkoekenhuizen die nog steeds ‘pannekoekenhuis’ heten, omdat de spelling ondertussen veranderd is. 

Vooral in je stijl en taalgebruik kun je altijd risico’s nemen. Gebruik prikkelendere taal, voeg stopwoordjes toe in je tekst, of misschien durf je zelfs wel nieuwe woorden te verzinnen. Twijfel je of je een bepaalde uitdrukking wel kunt gebruiken, of weet je niet zeker of dat ietwat beschamende verhaal niet te persoonlijk is? Schrijf het gewoon, dan zie je wel wat er van komt. 

5. Schrijf zelfverzekerd

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je je tekst overtuigend en zelfverzekerd schrijft. Vertrouw op je eigen kunnen en schrijf met daadkracht. Doe wat jij denkt dat goed is, want twijfel zie je gelijk terug in de tekst, bijvoorbeeld door langere werkwoordreeksen zoals ‘zou kunnen’ of onzekere woorden zoals ‘misschien’ en ‘mogelijk’. 

Als je in een winkel iets wil kopen en de medewerker probeert je het product heel stuntelig en aarzelend aan te smeren, dan zul je er niet zo snel op ingaan. Verkoopt de medewerker het product daadkrachtig en zelfverzekerd, dan zul je het sneller kopen. Zo werkt het ook met teksten. 

Door deze tips schrijf je binnen no time een inspirerende tekst. Vind je dit nu toch moeilijk, neem dan even contact op.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings