Al sinds ik kan lezen verslind ik het ene boek na het andere. Als kind fietste ik elke week langs de bibliotheek voor weer een nieuwe stapel boeken. Tegen het eind van de basisschool had ik vrijwel de hele bibliotheek uitgelezen.
Twintig jaar later is er weinig veranderd. Nog steeds begin ik elke ochtend met een boek en lees ik minimaal één boek per week uit. Soms zijn het biografieën, reisverhalen of sportboeken, maar daarnaast lees ik veel boeken om beter in mijn vak te worden: marketing dus. In dit artikel zet ik de beste marketingboeken die ik heb gelezen voor je op een rijtje.
Waarom het slim is om meer marketing boeken te lezen
Een boek lezen kost moeite en tijd. Waarom zou je het doen? Allereerst vind ik het heerlijk om op een zonnige zomerochtend mijn dag te beginnen met een goed boek en grote kop thee op het dakterras. Maar dat is niet de enige reden dat ik zoveel lees. Ik heb het altijd leuk gevonden om nieuwe dingen te leren. En met elk boek dat ik lees, leer ik weer iets nieuws.
Door te lezen, leer je jezelf en de wereld steeds een beetje beter te begrijpen. Verhalen van andere mensen kunnen je inspireren om in hun voetsporen te treden en boeken over je vakgebied helpen je om nóg beter te worden in wat je doet.
Natuurlijk kun je de meeste informatie die je in boeken vind ook gewoon op het internet opzoeken. Het kost je waarschijnlijk stukken minder tijd. Maar vaak mis je dan een stukje. Door het hele boek te lezen, krijg je het hele verhaal mee. Een boodschap kan zo veel dieper landen. Wanneer je er dan vervolgens ook nog iets mee doet in je leven, heb je goud in handen.
1. Seth Godin – This is Marketing
Soms heb je van die boeken waarvan je zou willen dat je ze jaren eerder had gelezen. Voor mij was dit er zo één. Ik las hem niet zo lang geleden en plots viel alles wat ik wist over marketing op een plek.
This is Marketing is een klassieker en een must voor iedereen die iets met marketing doet. En – of je het nu leuk vindt of niet – als jij ondernemer bent een een dienst of product te verkopen hebt, doe je iets met marketing.
Het boek rekent af met het traditionele beeld wat veel mensen hebben over marketing. Het gaat niet om advertenties inkopen en zoveel mogelijk mensen bereiken. Het gaat om het creëren van verandering. Het draait om de wereld een stukje mooier te maken door producten te maken waarmee je mensen helpt.
2. Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren – De Online Marketing Tornado
Vorig jaar werd dit boek met veel bombarie geïntroduceerd als ‘de bijbel voor online marketing’. Of het een bijbel is, valt te betwisten, maar ik weet zeker dat elke marketeer en ondernemer iets aan dit boek heeft.
In De Online Marketing Tornado leer je hoe je zorgt dat bezoekers je website weten te vinden, hoe je jouw bezoekers heel efficiënt omzet naar klanten en hoe je een community rondom je bedrijf bouwt. En nog veel meer. Het boek is vooral heel praktisch, waardoor er vrijwel zeker iets in staat wat je kunt gebruiken voor je bedrijf.
Ik las het boek bijna een jaar geleden – meteen nadat het uitkwam – maar pak het er nog regelmatig bij. Bijvoorbeeld voor wat inspiratie als ik een landingspagina wil bouwen of als ik even snel iets wil opzoeken over online marketing.
3. Gary Vaynerchuck – Jab, Jab, Jab, Right Hook
Wanneer ondernemers of grotere bedrijven iets te verkopen hebben, richten ze zich vaak op precies dat: het verkopen zelf. Volgens Gary Vaynerchuck is dat precies waar het vaak mis gaat. Je maakt de verkoop niet in je salesbericht, maar al ver daarvoor.
Je wilt je klant eerst voeden. Ze iets geven waardoor ze laaiend enthousiast over je worden. Zodat ze zich aangetrokken tot je voelen. Dan kun je pas een sale maken. Dat is precies waar content marketing om draait.
In Jab, Jab, Jab, Right Hook laat Gary VaynerChuck zien hoe je je publiek al voor je wint, voordat je de werkelijke sale gaat maken. Wil je meer met content marketing doen? Dan mag dit boek niet ontbreken in je boekenkast.
4. Ann Handley – Everybody Writes
We leven in een tijd waarin schrijven en publiceren niet enkel voor auteurs en grote mediabedrijven is weggelegd. Iedereen schrijft. Een caption op Instagram, update op LinkedIn of e-mail naar een klant. Het valt allemaal onder schrijven.
Misschien is schrijven niet helemaal je ding en besteed je jouw blogs en webteksten het liefst uit. Dat kan, maar dan nog ontkom je er niet aan. In een wereld waarin we massaal online communiceren, schrijft iedereen. Hoe klein en simpel ook. Daarom is dit boek essentieel.
In Everybody Writes richt Ann Handley zich op mensen die zichzelf niet zozeer schrijver zouden noemen, maar toch regelmatig wat (moeten) schrijven. Ze vertelt over hoe je het schrijven makkelijker maakt voor jezelf, over hoe je jouw boodschap effectiever over brengt en hoe je steeds beter wordt in schrijven. Of je nu hele dagen teksten schrijft of gewoon wat beter wilt communiceren voor je bedrijf, dit boek is een echte aanrader.
5. Robert Cialdini – Influence
Een echte klassieker in de wereld van online marketing. Oorspronkelijk schreef Cialdini dit boek om de gewone mens te behoeden tegen de trucjes die verkopers gebruiken om ze te beïnvloeden. In realiteit gebeurt inmiddels het tegenovergestelde: marketeers en verkopers gebruiken het boek juist om meer invloed uit te oefenen op mensen.
In dit boek leer je over hoe mensen psychologisch in elkaar zitten en hoe verkopers hierop inspelen met slimme trucs. De principes kunnen je helpen om de manier waarop je marketing doet veel effectiever te maken en om je verkoopteksten drastisch te verbeteren.
Wat is jouw favoriete boek over (online) marketing? Laat het weten in de comments!