Leuk joh, dat bloggen. Maar zolang je het niet strategisch inzet voor je business, is het niets meer dan een hobby. Hoog tijd dus om je blog naar een hoger niveau te tillen. Hoe je dat doet? Daar lees je in dit artikel alles over.
Schrijf elke blog met een doel (en schrijf dat bovenaan je pagina)
Een blog schrijven zonder doel is verspilde moeite. Want waarom zou je tijd steken in een artikel waar je niets aan hebt? Bedenk daarom bij elke blog die je schrijft wat je er precies mee wilt bereiken. En schrijf dat bovenaan je pagina, zodat je het niet uit het oog verliest tijdens het schrijven van je blog.
Je kunt een blog schrijven om verschillende redenen. Bijvoorbeeld:
- Je wilt graag in Google gevonden worden voor een bepaald zoekwoord
- Je wilt je nieuwe aanbod promoten
- Je wilt laten zien waarin jij anders bent dan je concurrent
- Je wilt dat mensen je lead magnet downloaden
- Je wilt je persoonlijke verhaal delen (en daarmee een stukje personal branding opbouwen)
Begin met het einde: je call to action
Nadat je hebt bepaald wat je doel wordt, wil je zorgen dat je het ook gaat halen. Je wilt dat jouw lezer na het lezen van jouw blog ook actie onderneemt. Bijvoorbeeld dat ze je lead magnet downloaden, je aanbod bekijken of nog een blog lezen. Door letterlijk aan te geven wat de volgende stap is, wordt de kans stukken groter dat jouw lezer deze actie ook neemt.
Ik schrijf mijn call to actions altijd als allereerst. Doordat ik alvast weet wat de conclusie is, wordt het makkelijker om de rest van het artikel te schrijven. Als het even kan pas je je call to action aan op het doel dat je in de vorige stap hebt bepaald. Zo zorg je dat je blog één geheel wordt en perfect bijdraagt aan je bedrijf.
Tip: In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je een goede call to action schrijft.
Schrijf blogs over onderwerpen waar je doelgroep naar zoekt (in Google)
Een van de belangrijkste redenen om te bloggen voor je bedrijf is dat het geweldig is voor je vindbaarheid in Google. Het is dan wel zo handig dat je schrijft over onderwerpen waar jouw doelgroep naar zoekt. Doe daarom altijd een (kort) zoekwoordonderzoek voordat je met je blog begint. Zo weet je waar mensen naar zoeken en kun je daar slim op inspelen. Zo vergroot je de kans dat mensen jouw blog vinden via Google en dát zorgt weer voor meer (gratis) lezers.
Schrijf evergreen content
Evergreen content is content die tijdloos is. Artikelen die nú relevant zijn en over drie jaar (of vijf of tien) nog steeds. In dit artikel lees je meer over wat evergreen content precies is.
Het handige aan blogs over tijdloze onderwerpen, is dat ze nog jarenlang mee gaan. Als je blog een beetje goed scoort in Google, kan dat je nu lezers opleveren en over vijf jaar nog steeds. En je kunt het ook zonder problemen over een jaar opnieuw delen via social media of Pinterest. Als je veel evergreen content op je blog hebt staan, kun je daar lezers naartoe blijven sturen, zonder dat je per se nieuwe blogs hoeft te schrijven. Door te bloggen over tijdloze onderwerpen haal je dus extra veel waarde uit de tijd die je in je blog investeert.
Koppel je blogs aan lanceringen die eraan komen
Deze tip gaat een béétje in tegen vorige, maar is ook zeker belangrijk om je blog strategisch in te zetten. Want hoewel het voor de lange termijn slim is om over tijdloze onderwerpen te bloggen, is het soms óók slim om juist blogs te schrijven voor een specifieke lancering.
Als je goed hebt opgelet, zie je dat ik de laatste tijd heel veel heb geschreven over bloggen. Dat is niet voor niets. Binnenkort lanceer ik een cursus over zakelijk bloggen (Kickstart Jouw Blog, lees hier meer). Om in voorafgaand aan die lancering zoveel mogelijk lezers aan te trekken die hier mogelijk interesse in hebben, ben ik de laatste weken extra veel aan het schrijven over de onderwerpen die naar voren komen in het Kickstart Jouw Blog programma.
Mijn tip hier: kijk in je agenda naar welke belangrijke data eraan komen voor jouw bedrijf en pas je blog planning hierop aan. Zo zorg je dat je blog bijdraagt aan jouw lanceringen, evenementen en belangrijke gebeurtenissen. En staat er even niets speciaals op de planning, dan ga je gewoon weer door het met publiceren van tijdloze content.
Geef zoveel mogelijk waarde (nog meer dan je concurrent)
Ik hoor vaak van ondernemers dat ze bang zijn om te veel gratis weg te geven in hun blogs. Heel begrijpelijk, want heel eerlijk: ik had er in het begin ook last van. Inmiddels weet ik beter, want juist door zoveel mogelijk weg te geven, ga je klanten aantrekken.
Het is vrijwel onmogelijk om te veel waarde weg te geven met je blog. Praktisch alle informatie is toch al gratis beschikbaar via het internet. Als iemand het niet bij jou leest, dan lezen we het wel ergens anders.
Mensen kopen niet alleen bij jou omdat jij zoveel kennis hebt. Ze kopen omdat ze een klik voelen met jou. Omdat ze je vertrouwen en door de toegevoegde waarde die jij levert op die informatie. Ze kopen voor het stukje maatwerk dat jij ze geeft en voor de ervaring die jij hebt. Juist door veel te delen bouw je dat vertrouwen op. Houd daarom niets achter en geef je lezers zoveel mogelijk waarde.
Laat regelmatig iets van jezelf zien
Deze tip gaat verder op de vorige. Mensen kopen bij jou om de toegevoegde waarde die jij te bieden hebt, niet alleen de kennis die je in je hoofd hebt zitten. Juist daarom is het heel belangrijk om af en toe iets van jezelf te laten zien in je blog. Bijvoorbeeld door af en toe een persoonlijk verhaal te delen of een voorbeeld uit je eigen leven te gebruiken. Of voeg – als dat bij je past – af en toe een flauwe grap toe.
Wanneer je je persoonlijkheid laat doorschemeren in je blogs, zorg je dat mensen een band met je gaan voelen en je gaan vertrouwen. Je zorgt dat klanten niet alleen voor je kennis bij jou aankloppen, maar juist omdat ze specifiek met jóú willen samenwerken.
Door je blog strategisch in te zetten, wordt het een heel krachtig wapen in jouw online marketing. Het begint met het kiezen van een doel en het schrijven van een call to action. Het draait voor een deel om het kiezen van tactische onderwerpen en zoekwoorden. Maar met de waarde die je deelt en het stukje van jezelf dat je laat zien zorg je uiteindelijk dat je écht het verschil gaat maken.
Wil jij jouw zakelijke blog strategisch gaan inzetten? Zodat je blog het bruisende middelpunt van je contentstrategie wordt en regelmatig nieuwe klanten aantrekt? Dat is precies wat je leert in het Kickstart Jouw Blog programma. Je leest er hier meer over.