Ik vind dat elke ondernemer een blog zou moeten hebben. There, I said it. Er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan bloggen. Van meer bezoekers op je website tot aan een betere band met potentiële klanten en nog veel meer. In deze blog vertel ik je alles over waarom bloggen voordelen biedt voor werkelijk élke ondernemer. Blog-ception, I know! Wedden dat jij na het lezen niet kunt wachten om ook een blog te beginnen?
1. Bloggen doet wonderen voor je posities in Google
Als je beter gevonden wilt worden in zoekmachines, is het zeker een goed idee om actief te gaan bloggen. Uit onderzoek blijkt dat websites met een blog maar liefst 55% meer bezoeken hebben. Nog niet overtuigd? Websites met blog werden 434% vaker getoond in de zoekresultaten van Google dan websites zonder blog.
Hoe dat komt? Zoekmachines houden van unieke content en websites die actief zijn. Wanneer je jouw website regelmatig een update geeft en aanvult met waardevolle content, laat je zien dat je actueel bent. Dat komt je posities in Google ten goede.
En er is nog een reden dat bloggen je positie in de zoekresultaten bevordert. Wanneer je elke week een nieuwe blog plaatst op je website, krijg je steeds meer pagina’s en informatie op je website. Dat zijn steeds meer kansen om in de zoekresultaten te verschijnen en op steeds meer zoekwoorden gevonden te worden. Het positieve effect dat bloggen heeft op je zoekresultaten wordt op de lange termijn dus alsmaar groter.
Om de kans te vergroten dat jouw blog goed scoort in Google, is het natuurlijk wel belangrijk dat je jouw blog goed optimaliseert voor SEO. In de gratis SEO Cheat Sheet vind je stap voor stap hoe je dat kunt doen.
2. Je laat zien dat jij de expert bent
Als je regelmatig een steengoede blog publiceert, laat je zien welke kennis je in huis hebt en wat jouw kijk is op bepaalde thema’s. Met elke blog die je schrijft, bouw je aan je expertpositie. Wanneer je regelmatig kwalitatieve content deelt, gaat jouw publiek je steeds meer vertrouwen.
Naast dat je jouw kennis kunt showen, is bloggen ook een manier om lezers te informeren en inspireren. Je helpt de lezer om meer te weten te komen over jouw product, dienst of vakgebied. En doordat ze deze kennis bij jou vinden, weten ze dat jij ook dé expert bent waar ze moeten zijn.
3. Het zorgt dat mensen vaker terugkomen naar je website
Als mensen weten dat er elke dag, week of maand een nieuw artikel op je blog verschijnt, zullen ze regelmatig terugkomen om te zien wat er nieuw is. Hoe vaker mensen terugkomen naar jouw website, hoe beter de band wordt die je samen opbouwt.
Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld zeven contactmomenten nodig zijn voordat iemand bereid is iets van je te kopen. Een blog is een geweldige manier om te zorgen dat die zeven contactmomenten er komen.
4. Je kunt je persoonlijkheid laten zien
Hoe val je op tussen honderden anderen die ongeveer hetzelfde doen als jij? Door je persoonlijkheid te laten zien! Je blog is de ideale kans om wat van je persoonlijkheid te laten doorschemeren. Je maakt je blog persoonlijker door:
- Verhalen te vertellen
- Te schrijven zoals je praat
- Te schrijven over ervaringen die je hebt gehad
- Jouw unieke kijk op iets te benoemen
Wees niet bang om wat van jezelf te laten zien in je blogs. Je zorgt dat mensen je beter leren kennen en zich zelfs verbonden met je gaan voelen. Je bouwt alvast een band op, voordat iemand daadwerkelijk contact opneemt. Het resultaat: je trekt klanten aan die bij je passen en bewust voor jou kiezen.
5. Het helpt je aan meer klanten, zonder dat je harde sales hoeft te doen
Toen ik mijn bedrijf begon had ik een enorme afkeer tegen sales. Vooral de vorm waarbij mensen je ongevraagd bellen en je onder druk zetten om ‘ja’ te zeggen tegen iets wat je eigenlijk niet wil. Gelukkig heb ik inmiddels ontdekt dat sales helemaal niet zo agressief hoeft. Het draait vooral in mensen willen helpen. En dat gaat me juist wél heel goed af. Toch is sales nog altijd niet mijn favo bezigheid. Dankzij mijn blog hoef ik er gelukkig niet al te veel tijd aan te besteden.
Met een blog kun je een groot deel van je salesproces automatiseren. Zo is je blog allereerst een manier waarop potentiële klanten je kunnen vinden. Wanneer iemand je ontdekt via een van je blogs, krijgt diegene meteen een hele hoop waarde. Jouw lezers weten wat je te bieden hebt en waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Je bouwt zo vanzelf een band op met je lezers. Door een call-to-action toe te voegen, nodig je jouw lezers uit om de volgende stap te zetten. Bijvoorbeeld door een van je freebies te downloaden of door een berichtje te sturen.
Wanneer iemand met plezier je blogs leest, is de kans groot dat diegene meteen aan jou denkt zodra zij iemand zoals jij zoekt. DAt maakt je blog een belangrijk onderdeel van je verkoopproces.
6. Je blog is de basis voor veel meer content
Weet je wat de meest voorkomende reden is dat mensen geen blog beginnen? Het kost te veel tijd. Ik begrijp het. Research doen, een artikel schrijven, afbeeldingen zoeken: het neemt een hoop tijd in beslag. Waar de meeste mensen geen rekening mee houden, is dat je een blog binnen no-time kunt omzetten in veel meer content. Bijvoorbeeld:
- Posts voor Instagram, LinkedIn en Facebook
- Quotes
- TikTok video’s of Instagram Reels
- Een nieuwsbrief,
- Een podcast aflevering
- Een YouTube video
- Pinterest pins
Als je het zo bekijkt, kan een blog je zelfs tijd besparen. Realiseer je ook: een blogpost blijft nog jarenlang bezoekers naar je website trekken, terwijl een social media post al binnen een dag is bedolven onder alle andere content.
7. Je wordt beter in je vakgebied
Als je elke week (of elke maand) nadenkt over een leuk onderwerp om over te bloggen, vervolgens research gaat doen en een artikel schrijft, word je steeds beter in je eigen vakgebied. Hoewel je waarschijnlijk al een hele hoop weet, moet je soms toch wat opzoeken, waardoor je weer iets bij leert. Misschien ga je op zoek naar cijfers om een punt kracht bij te geven of het laatste nieuws, om te zorgen dat jouw blog up-to-date is.
Hoe je het ook aanpakt, elke blog die je op je website plaatst, is weer een gelegenheid om over je vakgebied na te denken, iets nieuws bij te leren en bij te blijven met de laatste nieuwigheden. Hierdoor laat je met je blog niet alleen zien dat jij je expert bent, maar vergroot je je expertise ook steeds meer.
8. Je laat zien dat jouw bedrijf actief is
Misschien ben je ze weleens tegengekomen: websites die eruitzien alsof er jarenlang niets aan is gedaan. Je vraagt je af of het bedrijf nog bestaat. In plaats van dat je tijd steekt in uitzoeken of het bedrijf nog actief is, ga je liever gewoon naar een concurrent die zijn website wél onderhoudt.
Je voorkomt dit soort situaties door je blog actief te houden. Als je regelmatig een nieuwe blog deelt, laat je zien dat jouw bedrijf helemaal bij de tijd is. Dit zorgt voor een positieve uitstraling en vergroot de kans dat mensen contact met je opnemen.
9. Het helpt je beter te begrijpen wat klanten interessant vinden
Een duik in de Analytics van je blog geeft je waardevolle inzichten in wat wel en niet goed werkt voor jouw publiek. Je kunt bijvoorbeeld handige inzichten halen uit:
- Welke onderwerpen het meeste verkeer aantrekken en welke blogs nauwelijks worden gelezen
- Welke blogs de meeste engagement opleveren
- Bij welke artikelen bezoekers het langst blijven hangen
Door regelmatig naar je Analytics te kijken, leer je steeds beter welke onderwerpen aanslaan en welke niet. Je kunt deze input gebruiken bij het bedenken van nieuwe blog onderwerpen. Ook handig: breidt je populairste blogs uit en maak er een e-book of online training van. Als het blogartikel al populair was, is de kans groot dat jouw publiek ook geïnteresseerd is in een verdieping van het onderwerp.
10. Je bent minder tijd kwijt aan klantenservice
Krijg je vaak dezelfde vragen van klanten? Schrijf er een blog over. In plaats van dat je steeds weer hetzelfde antwoord moet geven, kun je klanten voortaan gewoon verwijzen naar een blog waar je de vraag uitgebreid behandelt. Je bent minder tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen en hebt meteen een artikel op je blog waarvan je weet dat jouw doelgroep het interessant vindt om te lezen. Win-win!
11. Bloggen is vooral heel leuk
Dit is mijn favoriete voordeel van bloggen. Het kost veel tijd om een blog te onderhouden, maar het is vooral ook ontzettend leuk om te doen. Vooral als:
- Je schrijft over je passie: het is geweldig om met je passie bezig te zijn. En door erover te bloggen, bouw je gelijk aan heel veel andere voordelen voor je bedrijf. Een typische win-win.
- Je schrijven leuk vindt: houd je van schrijven? Dan is het een feestje om elke week weer een blog te mogen schrijven.
- Je de resultaten van al je harde werk ziet: in het begin kan bloggen moeilijk zijn. Niemand leest je berichten en je komt niet verder dan de zevende pagina van Google. Maar hang in there, want zodra je je eerste succesjes gaat boeken, wordt het steeds leuker.
Wil jij graag profiteren van al deze voordelen van bloggen, maar houd je niet zo van schrijven? Of heb je geen tijd om elke dag, week of maand een nieuwe blog te schrijven? Dan kun je overwegen om je blog uit te besteden. Bijvoorbeeld met een blogabonnement.