Wanneer ik mensen vertel dat ik content marketeer ben, is vaak de eerste vraag die ik krijg: “Wat is content marketing?” De vervolgvraag is al snel: “Waarom zou ik iets met content marketing moeten doen?” In deze blog leg ik het je allemaal uit.
Het is niet voor niets dat ik me heb gespecialiseerd in content marketing. Allereerst vind ik het ontzettend interessant en leuk, want het is de perfecte combinatie tussen strategie en creativiteit. Daarbij is het tegenwoordig een van de meest effectieve vormen van marketing. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over content marketing en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf.
De definitie van content marketing
De meest gebruikte definitie van content marketing luidt als volgt:
“Content marketing is een strategische manier van marketing gericht op het creëren en delen van waardevolle, relevante en consistente content om zo een specifieke doelgroep aan te trekken en een band op te bouwen. Het uiteindelijke doel is om de doelgroep aan te zetten tot actie en hier winst uit te halen.”
Een hele mond vol. Deze definitie is geschreven door content marketing-guru Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute.
Het belangrijkste om te onthouden, is dat content marketing draait om het geven van waarde. Jouw lezer (of kijker of luisteraar) wil iets weten of bereiken. Jij helpt hem daarbij en laat meteen zien dat jij de expert bent in je vakgebied. Dat is de kracht van goede content.
Verschillende soorten content
Het gaat er dus om dat je content deelt waarmee je waarde geeft aan je lezer. Alleen wat is content dan precies? Letterlijk vertaald betekent content natuurlijk gewoon inhoud. En dat is het ook. Het is de inhoud die je deelt met jouw publiek. Er zijn verschillende vormen van content die je kunt inzetten. Over het algemeen kun je content verdelen in de volgende vier categorieën:
- Tekst
- Video’s
- Audio
- Afbeeldingen
Binnen deze categorieën zijn er nog veel meer verschillende soorten content. Tekst kan de vorm hebben van een blog, maar ook een social media caption of ebook. En een video kan een snelle Instagram story zijn, maar bijvoorbeeld ook een professionele bedrijfsvideo. Er zijn dus heel wat mogelijkheden. Probeer ze vooral niet allemaal te doen (tenzij je al een groot bedrijf en team hebt), maar focus je op één of twee soorten die bij jou, jouw bedrijf en jouw klant passen.
Waarom je iets met content marketing zou moeten doen
Nog even over dat waarde gesproken. Hoe meer waarde geeft aan jouw publiek, hoe meer het jou uiteindelijk gaat opleveren. Als jij jouw publiek helpt door brandende vragen waar ze mee zitten te beantwoorden, ze iets te leren of juist te inspireren, krijg je een steeds betere reputatie in jouw vakgebied. Door goede content te blijven delen, wordt dit effect steeds groter. Je gaat steeds meer bekend staan als dé expert in jouw sector.
Door in te zetten op content marketing trek je steeds meer organisch verkeer aan. Dit zijn mensen die zelf naar jou toekomen, zonder dat je daarvoor een advertentie nodig hebt. Mensen ontdekken je bijvoorbeeld via Google, YouTube of een Podcast platform. Weet je wat zo mooi is aan organisch verkeer? Deze mensen vinden jou omdat ze naar jou op zoek zijn. Ze hebben letterlijk iets ingetypt in een zoekfunctie en komen bij jouw content uit. Dit soort bezoekers zijn het meest waardevol.
Op elk ander platform, zoals social media of advertenties, onderbreek je mensen in wat ze aan het doen waren. In plaats van dat ze actief naar jou zochten, waren ze waarschijnlijk gewoon wat gedachteloos aan het scrollen op Instagram. Het is dan een stuk moeilijker om de aandacht van iemand vast te houden en je boodschap over te brengen.
Organisch verkeer is super waardevol voor elk bedrijf. Dit is waarom:
- Iemand heeft een probleem
- Diegene is ook op de hoogte van zijn probleem
- En diegene wil het probleem ook oplossen (waarom zou iemand er anders naar zoeken?)
Alledrie deze factoren zijn natuurlijk super handig als je klanten wilt aantrekken. Dat is waarom ik geloof dat content marketing ontzettend waardevol kan zijn voor elk bedrijf.
Zelf aan de slag met content marketing
Overtuigd om zelf ook meer te gaan doen met content om jouw expertpositie te claimen en tegelijkertijd wilt zorgen dat klanten vanzelf naar je toe komen? Mooi. Voordat je begint heb ik nog een aantal tips voor je.
Begin klein
Allereerst: begin klein. Het is natuurlijk geweldig om een populaire blog, actief YouTube kanaal en ook nog eens een eigen podcast te hebben. Maar er gaat ook heel veel tijd in zitten. Je hebt er veel meer aan als je één ding goed en consistent doet dan wanneer je alles tegelijk probeert en het maar afraffelt om het op tijd af te hebben.
Ga voor kwaliteit
Onthoud bij het maken van content altijd: de beste content marketing dient je publiek, lost problemen op en bouwt aan relaties met klanten. Als je hier op let bij elke tekst, elke video of elke podcast die je vanaf nu produceert, zit je altijd goed. Wil je écht effect hebben met je content marketing, ga dan altijd voor de beste kwaliteit. Alleen zo overtuig je jouw publiek en zorg je dat ze jou als autoriteit gaan zien.
Misschien heb je weleens gehoord dat mensen tegenwoordig een kortere spanningsboog hebben. Hoofdredacteur van Copyblogger, Stefanie Flaxman, zei er het volgende over: “Ik denk niet dat we een beperktere spanningsboog hebben, maar dat onze tolerantie voor middelmatigheid beperkter geworden is.” En daar ben ik het zeker mee eens. Als iemand met een probleem zit en jij kunt daarbij helpen, dan is diegene echt wel bereid om een wat langer artikel te lezen of een wat uitgebreidere video te kijken. Zorg dus dat je áltijd kwaliteit levert.
Optimaliseer voor SEO
Hierboven las je al dat content marketing organisch verkeer oplevert. Maar dan moet dat verkeer je wel kunnen vinden. Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. Door jouw teksten en beschrijvingen te optimaliseren voor SEO, zorg je dat je jouw plekje in Google claimt. Houd dit een tijdje vol en je trekt steeds meer bezoekers aan. Nu hoor ik je denken: “Maar hoe pak je dat in hemelsnaam aan?” Download gewoon de gratis SEO cheat sheet. Daarin staan alle stappen die je nodig hebt om elke webtekst SEO proof te maken. Succces!
Meer weten over content marketing?
Content marketing is authentiek en gericht op waarde geven. In een wereld waar je de hele dag wordt geconfronteerd met de ene reclame boodschap na de andere is het extra belangrijk om goed op te vallen. En dat doe je – je raadt het al – met goede content.