fbpx
Conversiepercentage berekenen

How to: zo bereken je het conversiepercentage van jouw website

Als ondernemer is je conversiepercentage (op je omzet na) een van de allerbelangrijkste cijfers om bij te houden. Je conversiepercentage laat namelijk duidelijk zien hoe succesvol jouw marketing is. Ook is het de basis van belangrijke beslissingen in je bedrijf. Het is daarom essentieel dat je weet wat een conversiepercentage is, hoe je het berekent en hoe je het kunt gebruiken om je omzet te verhogen.

Denk je nu: “Oh shit, dat weet ik allemaal niet!”? Dan heb je het goede artikel gevonden: in deze blog lees je alles wat je moet weten over het berekenen van je conversiepercentage. 

Wat is een conversie?

Een conversie betekent dat een bezoeker op jouw website een gewenste actie onderneemt. Het is aan jou om te bepalen welke actie belangrijk is. Je kunt aankopen als conversie tellen, maar ook een aanmelding voor je nieuwsbrief, het downloaden van een gratis product of het aanvragen van een adviesgesprek kunnen conversies zijn.. 

Het is belangrijk dat je een actie kiest die je kunt meten. Wanneer je je conversies niet kunt meten, kun je ook geen conversiepercentage berekenen. 

Wat is een conversiepercentage? 

Het conversiepercentage wordt berekend door het aantal conversies (mensen die een actie hebben ondernomen op je pagina) te delen door het totale aantal bezoekers. Dit betekent dat als 1.000 mensen je pagina bezochten en 10 mensen een aankoop deden of een andere gewenste actie ondernamen, dan zou je conversiepercentage 1% zijn.

Conversiepercentage = aantal conversies / aantal bezoekers op je website

Je kunt het algehele conversiepercentage van je hele website berekenen door het totaal aantal conversies te delen door het totaal aantal website bezoekers, maar je kunt het ook wat specifieker bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld ook het conversiepercentage van een verkooppagina, advertentie of e-mail campagne meten. 

Zo gebruik je je conversiepercentage gebruiken om meer inkomsten te genereren 

Als je je conversiepercentage eenmaal kent, is het tijd om het te gaan gebruiken. Dat kun je op verschillende manieren doen. 

Heb je pagina’s met een bijzonder hoog conversiepercentage? Dan wil je zoveel mogelijk mensen naar deze pagina sturen, zodat het totaal aantal conversies toeneemt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de pagina te promoten op social media of door via betaalde advertenties verkeer naar de pagina te sturen. 

Valt het conversiepercentage van je website of van bepaalde pagina’s nog wat tegen? Dan kun je de pagina aanpassen om te proberen het percentage te verhogen. Dit doe je bijvoorbeeld door de teksten overtuigender te maken of aanpassingen door te voeren in het ontwerp. 

Om af te sluiten

Weten hoe je je conversiepercentage moet berekenen en het correct gebruiken is een krachtige manier om je bedrijf te laten groeien. Op basis van je conversiepercentage kun je precies vaststellen waar potentiële klanten vastlopen. Zo kun je eventuele problemen snel en efficiënt aanpakken. Het optimaliseren van het conversiepercentage zou een continu proces moeten zijn in elk online bedrijf, en nu weet je hoe!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings