fbpx
Pakkende inleiding schrijven

How to: een pakkende inleiding schrijven voor je blog

Oh the pressure… een pakkende inleiding schrijven voor een artikel over hoe je een pakkende inleiding schrijft. Here we go!

Zonder goede inleiding is de rest van je blog waardeloos. 

Ik deed het zelf jarenlang verkeerd. Ik besteedde uren aan de inhoud van mijn blogs, om er vervolgens even snel een inleiding boven te plakken. 

Boy was I wrong…

Want wat bleek? Mijn blogs presteerden geweldig in Google. (SEO copywriting is – zeg maar – echt mijn ding.) Maar de bezoekers die uit Google kwamen, bleven niet hangen. Hoewel de inhoud van mijn blogs goed was, wist ik de aandacht niet te pakken. 

7 seconden. Dat is hoe lang je hebt om de aandacht vast te grijpen. Lukt je dat niet, dan is je bezoeker weg. Waarschijnlijk naar je concurrent die wél een pakkende intro heeft. 

Daarom is het van levensbelang om als ondernemer goede, meeslepende inleidingen te schrijven. In dit artikel lees je hoe je de aandacht van je lezer vastgrijpt in drie simpele stappen. 

1. Bedenk een opvallende openingszin

De eerste regel van je blog zet de toon voor wat volgt. Daarom is hij essentieel. Begin niet meteen met vertellen over je onderwerp, maar gebruik een boeiende openingszin waarmee je de aandacht trekt en mensen aanmoedigt om verder te lezen. 

Een openingszin kan van alles zijn:

  • Een opvallend citaat
  • Een retorische vraag
  • Een hysterische uitspraak over het onderwerp van je blog
  • Benadruk het probleem van je lezer
  • Benoem de droom van je lezer

Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je de nieuwsgierigheid van je publiek trekt, zodat ze niet kunnen wachten om verder te lezen. 

  • Benadruk in de eerste alinea het probleem van je lezer
  • Vertel in de tweede alinea wat je lezer eraan heeft om je artikel te lezen (benadruk dat jouw content het probleem van je lezer oplost)

2. Bouw een brug van je openingszin naar je onderwerp

Met je openingszin heb je de aandacht getrokken. De volgende stap: bouw een brug van je openingszin naar het onderwerp van je blog. Oftewel: voeg context toe. Zo weten je lezers precies wat ze kunnen verwachten. 

In dit deel van je inleiding maak je duidelijk waarom het onderwerp belangrijk is. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Vertel een verhaal
  • Stel je lezer een vraag
  • Schets een scenario

3. Introduceer je onderwerp

Tot nu toe heb je je charmes in de strijd gegooid met een sexy openingszin en een brug gebouwd naar je onderwerp door een verhaal te vertellen. Nu heb je nog maar één ding te doen: introduceer je onderwerp. 

Het doel van je introductie is zorgen dat je lezer verder leest. Verklap daarom nog niet meteen de inhoud, maar schets vooral een beeld van wat je lezer kan verwachten. Geef je lezer een reden om de rest van het artikel te lezen. 

Een pakkende inleiding schrijven in drie stappen

Dat waren ze. Volg de drie stappen in dit artikel om keer op keer een pakkende introductie te schrijven voor je blogs. Benieuwd hoe zo’n introductie er in de praktijk uitziet? Scroll dan nog eens terug naar de bovenkant van deze blog. Deze introductie heb ik namelijk precies volgens de stappen in dit artikel geschreven. 

Om af te sluiten

Met een pakkende inleiding grijp je de aandacht van je lezer vast – om deze vervolgens niet meer los te laten tot het einde van je blog. Door een sexy openingszin te schrijven, een brug te maken naar je onderwerp en je lezers een reden te geven om verder te lezen, schrijf je binnen no time een geweldige introductie. Wedden dat mensen na zo’n introductie véél langer blijven hangen bij je blogartikelen? 

Pakkende introducties zijn belangrijk, want ze zorgen dat je lezer verder leest (en niet afhaakt). Maar weet je wat nóg belangrijker? Een sterke titel schrijven. Als je geen goede titel hebt, wordt je inleiding namelijk helemaal niet gelezen. 

In dit artikel lees je hoe je pakkende titels schrijft voor je blog

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings