fbpx
a/b test

De ultieme gids voor A/B Testen: zet in 8 simpele stappen je eerste test op

Stel je voor dat je kunt toveren en je conversieratio’s kon verdubbelen, je verkopen kon boosten en je klantenbestand in snel tempo kon laten groeien. Klinkt als magie? Think again! Het is gewoon een kwestie van testen. Of om precies te zijn: je wilt een A/B test opzetten. 

Wat zo’n A/B test precies is? En hoe je dat testen een beetje slim aanpakt? 

Na het lezen van deze blog weet je er alles over.

Wat is A/B testen?

A/B testen, ook wel bekend als split testing, is een experimentele methode waarbij je twee versies van een webpagina, e-mail, advertentie of ander digitaal element tegen elkaar test. 

Het doel? 

Ontdekken welke versie het beste presteert op basis van een doel dat je vooral hebt bepaald. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar hoe converterend een webpagina is, wat de click-through-rate van een e-mail headline is of hoeveel betrokkenheid een advertentietekst oplevert. 

In de meest eenvoudige vorm bestaat een A/B test uit twee componenten: 

  • Versie A (de controlegroep)
  • Versie B (de variant)

Versie A is meestal de huidige versie, terwijl Versie B een of meerdere wijzigingen bevat. 

Door middel van software verdeel je jouw publiek willekeurig over beide versies. Op basis van hun interactie bepaal je welke versie het meest effectief is. 

Waarom is A/B testen belangrijk?

A/B testen is niet zomaar een leuke ‘extra’ in je marketing toolkit. Het is een essentieel onderdeel van elke succesvolle online strategie. Dit is waarom:

  • Hogere ROI (Return on Investment): Een goed uitgevoerde A/B test levert je een schat aan informatie. Het mooiste is dat deze inzichten je direct meer geld opleveren. Elke optimalisatie kan je ROI en daarmee de winstgevendheid van je bedrijf verhogen. 
  • Hogere conversies: Het uiteindelijke doel van de meeste A/B tests is het verhogen van de conversies. Of dat nu betekent dat meer mensen je gratis weggever downloaden, een product kopen of een contactformulier invullen. Dankzij A/B tests ontdek je wat in de praktijk het best werkt om je doelgroep aan te spreken. 
  • Directe impact op je bottom line: veel mensen maken het mooier dan dat het is, maar uiteindelijk draait ondernemen om het maken van winst. En daar heeft A/B testen een directe invloed op. Een kleine verandering, zoals een andere titel, kan significant hogere conversies opleveren. En hogere conversies betekenen meer verkopen en meer omzet – zónder dat je daarvoor meer kosten moet maken. 
  • Leer je doelgroep beter kennen: Je kunt eindeloos blijven lezen over content strategieën, copywriting hacks en conversie optimalisatie. Maar uiteindelijk weet je pas écht wat werkt door het uit te testen op jouw doelgroep. Met een A/B test verzamel je belangrijke informatie over wat werkt voor jouw specifieke publiek. 

Hoe werkt A/B testen?

We zijn aangekomen bij mijn favoriete onderdeel: de praktijk. Want hoe meer ik hier over A/B testen blijf praten zonder het praktisch te maken, hoe ingewikkelder het waarschijnlijk gaat aanvoelen. Dat terwijl het totáál niet ingewikkeld is. 

Ga maar na: ik zou mezelf niet per se technisch noemen. En mij lukt het ook. Daarom weet ik zeker dat JIJ het ook kunt. 

Met de volgende stappen lukt het je sowieso. 

Stap 1. Formuleer een hypothese

Voordat je begint met testen, moet je een duidelijke hypothese hebben. Dit is een voorspelling van wat je denkt dat er zal gebeuren. Bijvoorbeeld: “Door een element van nieuwsgierigheid toe te voegen aan het onderwerp van deze mailing zal de open rate met 10% omhoog gaan.”

Stap 2. Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken met je test? Zijn het nieuwe bezoekers, terugkerende klanten of een specifieke demografische groep? Door je doelgroep te identificeren, kun je je testresultaten beter interpreteren. 

Stap 3. Kies je variabelen

In deze stap bedenk je welke elementen je precies wilt gaan testen. Tip: test steeds maar één ding tegelijk. Gebruik bijvoorbeeld twee dezelfde onderwerpregels, maar voeg aan één ervan emoji’s toe. Alleen zo kun je duidelijke conclusies trekken over wat goed werkt voor jouw publiek. 

Stap 4. Maak de testversie

Genoeg bezig geweest met plannen. Tijd om de test op te zetten. Versie A is de controlegroep. Vaak is dit de huidige versie of de ‘standaard’ variant. Versie B is de variant waarin je de verandering aanbrengt die je wilt testen. 

Stap 5. Voer de test uit

Gebruik A/B testsoftware om je test live te zetten. De software verdeelt je verkeer automatisch tussen de twee versies en houdt ook meteen de resultaten bij. Verder in dit artikel lees je welke software je hiervoor kunt gebruiken. 

Stap 6. Verzamel data

Laat de test lopen tot je voldoende data hebt verzameld om een betrouwbare conclusie te trekken. Dit kan variëren van een paar uur, een paar dagen tot enkele weken, afhankelijk van je verkeer en hoe ingewikkeld de test is. 

Stap 7. Analyseer de resultaten

Tijd om de winnaar te bepalen. Duik in de data om te zien welke versie het best heeft gepresteerd. Begin bij de hoofddoelstelling, maar kijk ook zeker naar andere cijfers. 

Bijvoorbeeld: een geheimzinnig e-mailonderwerp levert misschien een hoge open rate op, maar dit hoeft zich niet per se te vertalen in meer verkopen. Soms kan een ‘saaier’ onderwerp je onderaan de streep veel meer verkopen opleveren.

Stap 8. Implementeer en herhaal

Winnaar gevonden? Gefeliciteerd! Je hebt weer iets nieuws geleerd over wat voor titel of ontwerp (of wat je dan ook test) goed werkt voor jouw doelgroep. Maar je bent er nog niet. De beste A/B testers zijn altijd bezig met de volgende test om nog meer te optimaliseren – en zo nóg meer winst te maken. 

That’s it! Een stap-voor-stap handleiding voor A/B testen. Veel werk? Nah, dat lijkt maar zo. Als je er eenmaal een handigheid in hebt, zet je zo’n test binnen een paar minuten op. Maar de inzichten die je eruit krijgt… die zijn goud waard!

Wat kun je allemaal A/B testen?

Je weet nu wat een A/B test is, waarom het super waardevol is voor je bedrijf én hoe je stap voor stap zo’n test opzet. 

Maarreh… Wát kun je eigenlijk allemaal testen? 

Nou, meer dan je in eerste instantie denkt. Ik zet even wat ideeën voor je op een rijtje. Wedden dat je hier nog wel even zoet mee bent? 

Elementen op je website

  • Titels en subtitels: test verschillende titels en kijk bij welke versie je bezoekers het langst op de webpagina blijven
  • Call-to-action knoppen: kleur, grootte en plaatsing kunnen allemaal invloed hebben op je conversies
  • Afbeeldingen en video’s: test verschillende afbeeldingen en video’s om te zien welke voor de hoogste conversies zorgen
  • Formulieren: aantal velden, soorten vragen, formulering van de vragen en de lay-out kunnen allemaal invloed hebben op hoeveel mensen het formulier invullen
  • Tekst en content: probeer verschillende schrijfstijlen, lengtes en soorten content uit
  • Prijzen en aanbiedingen: test verschillende prijzen of speciale aanbiedingen om te zien waar je publiek het best op reageert
  • Klantbeoordelingen: probeer reviews op verschillende plaatsen en test verschillende beoordelingen om te zien wat de hoogste conversie oplevert
  • Upsells en kassakoopjes: test verschillende produten en prijzen uit als upsell of kassakoopje om te zien welke optie je de meeste winst oplevert

E-mail marketing

  • Onderwerpregels: test bij elke campagne die je stuurt minimaal twee onderwerpregels om te zien welke de hoogste open rate oplevert
  • Lay-out: probeer verschillende opmaken en contentblokken
  • Verzendtijden: experimenteer met verschillende dagen en tijden om te zien wanneer je de hoogste open- en klikratio’s krijgt

Social media advertenties

  • Advertentietekst: probeer verschillende advertentieteksten uit om te zien waar je doelgroep het beste op reageert
  • Beeldmateriaal: test foto’s vs. video’s en probeer verschillende soorten beeldmateriaal
  • Targeting opties: probeer verschillende demografische en psychografische variabelen

Veelgemaakte fouten bij A/B tests (en hoe je ze vermijdt)

Kun jij niet wachten om je eerste A/B test op te zetten? Zo hoor ik het graag!

Maar wacht nog even…

Loop eerst even deze lijst met veelgemaakte fouten door. Zo val jij niet in een van deze beginners valkuilen en kun je jouw eerste A/B test meteen goed aanpakken. 

1. Te veel variabelen tegelijk testen

❌ Je bent super enthousiast en wilt alles tegelijk testen, van de kop tot aan de voettekst

✅ Focus op één variabele per keer om duidelijke, bruikbare resultaten te krijgen

2. Te korte testduur

❌ Je bent ongeduldig en stopt de test zodra je een kleine verbetering ziet

✅ Laat de test lang genoeg draaien om statistisch significante resultaten te krijgen

3. Geen duidelijke hypothese

❌ Je begint te testen zonder een duidelijk idee van wat je wilt bereiken

✅ Bedenk van tevoren wat het doel van de test is en formuleer een hypothese

4. Stoppen na één test

❌ Je implementeert de winnende versie, maar doet verder niets

✅ A/B testen is een doorlopend proces. Blijf nieuwe hypotheses testen om te blijven optimaliseren

Tools en software voor A/B testen

Er zijn veel verschillende tools op de markt waarmee je een A/B test kunt opzetten, zonder dat je daar al te technisch onderlegd voor hoeft te zijn, zoals Optimizely en Unbounce. Zelf gebruik ik de volgende twee tools voor al mijn A/B tests. 

Google Optimize

Deze gratis tool van Google is gebruiksvriendelijk en naadloos geïntegreerd met Google Analytics. Ik gebruik Google Optimize vooral om landingspagina’s en salespages te testen. Zonder dat je daarvoor aanpassingen aan je website moet doen, kun je rechtstreeks binnen Google Optimize een B-variant aanmaken. Bijvoorbeeld door een titel te veranderen of een knopkleur aan te passen. 

MailBlue

In principe is MailBlue geen platform voor A/B testen, maar daar is het wel degelijk voor gebruiken. Natuurlijk kun je de A/B testfuncties van het programma gebruiken om je onderwerpregels en e-mailinhoud uit te testen. Maar de mogelijkheden gaan verder dan dat. Door verschillende tags toe te voegen voor verschillende landingspagina’s en advertenties, kun je eindeloos veel variabelen testen.  

Veelgestelde vragen over A/B tests

Hoe lang moet een A/B test duren?

De duur van een A/B test hangt af van verschillende factoren zoals het verkeer op je website en de grootte van het verwachte effect. Over het algemeen is het een goed idee om de test minimaal een tot twee weken te laten lopen om betrouwbare resultaten te krijgen.

Hoeveel verkeer heb ik nodig voor een A/B test?

Dit hangt af van de grootte van het effect dat je wilt meten. Over het algemeen geldt: hoe meer verkeer, hoe sneller je betrouwbare resultaten krijgt.

Wat is het verschil tussen A/B testen en multivariate testen?

Bij A/B testen vergelijk je twee versies van een element, terwijl je bij multivariate testen meerdere variabelen tegelijk test om te zien hoe ze samen presteren. Dit is een stuk ingewikkelder, dus mijn advies: begin met een simpele A/B test ?

Boost je conversies met het Headline Swipe File

Je hebt nu de ins en outs van A/B testen onder de knie, maar waar begin je? Simpel: bij de headline. Want laten we eerlijk zijn, als je titel niet pakkend is, kun je de rest wel vergeten.

? Daarom heb ik iets handigs voor je: een Headline Swipe File met meer dan 100 formules voor onweerstaanbare headlines!

Met deze swipe file heb je een goudmijn aan inspiratie om je titels te testen en te optimaliseren. En je weet wat dat betekent, right? Hogere conversiepercentages en meer winst!

Klik hier om direct jouw Headline Swipe File te downloaden en begin vandaag nog met het transformeren van je headlines! ???

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings