fbpx
copywriting hacks

Verhoog de conversie van je landingspagina met 61% dankzij deze 5 copywriting hacks (die je binnen een half uur toepast) 

De gemiddelde conversie van een landingspagina is lager dan 10%.

Als je daarover nadenkt, is dat best gek.

Want dat betekent dat meer dan 90% van de mensen die een landingspagina bezoekt gewoon weer weg klikt. Zonder zich aan te melden.

Helemaal gek.

Want we hebben het hier niet om random mensen die vanuit het niets naar een pagina zijn gestuurt. Dit zijn mensen die echt nét op een link hebben geklikt. In een e-mail, een social post of een advertentie. Omdat ze interesse hadden en meer wilden lezen.

En toch kiest 90% van deze mensen ervoor om weg te gaan en jouw lead magnet helemaal niet te downloaden.

Dit is een enorm conversielek. En vooral super jammer van alle tijd en energie die je stopt in posten op social media. Of die bakken advertentiebudget waarmee je Meta en Google elke maand weer spekt.

Maar laten we het vooral even positief bekijken…

Merk jij nu dat maar een héél klein percentage van de mensen die jouw landingspagina bezoekt ook jouw lead magnet downloadt? Dan heb ik goed nieuws voor je. Met een paar kleine aanpassingen maak je al een wereld van verschil.

In deze blog deel ik 5 (copywriting) hacks waarmee je de conversie van jouw landingspagina DRATISCH kunt verhogen. Je voert deze aanpassingen makkelijk binnen een half uurtje door. Zo kun je vandaag nog de conversies van jouw landingspagina verdubbelen. Zodat je met dezelfde hoeveelheid moeite en hetzelfde advertentiebudget voortaan 2x zoveel leads, klanten en omzet binnenhaalt.

Klaar voor? Let’s go!

1. Gebruik dezelfde afbeelding als in je advertentie / social post

Als je een social media post maakt, gebruik je daarin bijna altijd wel een afbeelding. Vooral als de post is bedoeld om jouw lead magnet te promoten. Hetzelfde geldt ook voor advertenties op Facebook en Instagram: je hebt een afbeelding nodig.

Wanneer je één en dezelfde afbeelding gebruikt op zowel je landingspagina als in je post/advertentie kan dat je conversie tot wel 15% verhogen.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een productafbeelding gebruiken of een mock-up van een digitaal product dat je hebt gemaakt.

Waarom dit zo goed werkt?

Als je een advertentie ziet die je interessant vindt en erop klikt, word je onbewust een beetje zenuwachtig. Je ziet de afbeelding van het aanbod dat je interessant vond niet meteen terug en denkt: ‘Zit ik hier wel goed?’

Door dezelfde hoofdafbeelding te gebruiken zorg je voor herkenning en een gevoel van bevestiging. Je bezoeker ziet meteen: ‘Ja, ik zit hier goed. Dit is waarom ik op de advertentie klikte’. En dit verkleint de kans dat je bezoeker meteen weg is.

2. Gebruik zo weinig mogelijk (verplichte) invulvelden

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk weten over je nieuwe leads. Zo kun je ze content sturen die ze écht interessant vinden en kun je ze precies het juiste aanbod doen. Maar al die informatie die je vraagt voordat ze zich inschrijven, levert een enorme deuk in je conversies op.

Met elk extra verplichte veld dat mensen moeten invullen verlies je 8% van je potentiële leads.

Gebruik je een landingspagina om je lead magnet te promoten en een e-maillijst op te bouwen? Vraag dan alleen om de informatie die je écht nodig hebt: een naam en e-mailadres.

Wil je meer weten? Bijvoorbeeld omdat je je leads beter wilt segmenteren, zodt je ze meer gerichte content kunt sturen? Stel eventuele extra vragen dan nádat ze zich hebben aangemeld.

Wat ideeën:

  • Voeg een typeform toe aan je bedankt-pagina waar je nieuwe leads om meer informatie vraagt
  • Voeg een poll toe aan een van de eerste mails die je naar je nieuwe inschrijver stuurt om te peilen over welke onderwerpen diegene meer wil lezen
  • Voeg in je e-mailprogramma tags toe op basis van het gedrag van een nieuwe inschrijver, bijvoorbeeld wanneer iemand op een link over een bepaald onderwerp klikt

3. Herhaal het aanbod op je call-to-action knop

Je call-to-action is waar alle magic gebeurt. Daar vertel je jouw lezer wat de volgende stap is die ze moeten nemen. En HOE je dat doet, heeft superveel invloed op hoeveel mensen deze actie ook echt nemen.

Een van de belangrijkste onderdelen van de call-to-action is de knop.

Zegt jouw call-to-action knop iets als: ‘Verstuur’ of ‘Downloaden’? Dan is het NU tijd om dat aan te passen.

Wat je wilt doen, is je aanbod herhalen op de call-to-action knop.

Een paar voorbeelden:

  • “Vraag nu een GRATIS offerte aan”
  • “Stuur mij de kortingscode voor 20% korting”
  • “Download de gratis gids”

Op deze manier herinner je jouw lezer aan wat diegene krijgt na het klikken op de knop. Het wekt (onbewust) meer enthousiasme op en maakt het aantrekkelijker om op de knop te klikken.

Wanneer je het aanbod herhaalt in de call-to-action knop, kan dat je conversies verhogen met wel 17%.

4. Schrijf je call-to-action in de ik-vorm.

We gaan door met nóg een copywriting hack voor call-to-actions – want dat is hoe belangrijk ze zijn.

Als je de vorige tip hebt gelezen, weet je al dat een algemene call-to-action als ‘Download’ niet ideaal is. Door jouw aanbod in je call-to-action knop te verwerken, geef je je lezer bevestiging. Maar er is een manier om nóg betere resultaten te halen… Zet jouw lezer centraal in je call-to-action.

Jouw landingspagina gaat niet over jouw aanbod en al helemaal niet over jou. Het gaat over jouw klant en wat die klant wil bereiken. Maak van jouw klant de superheld van het verhaal. Dat doe je door jouw call-to-action te schrijven in de ik-vorm.

Call-to-action knoppen die in de eerste persoon zijn geschreven hebben gemiddeld een 20% hogere click-through-rate dan meer algemene call-to-actions.

Wat voorbeelden:

  • Ja, ik wil nu [voordeel van jouw lead magnet]
  • Geef me [die/dat][jouw lead magnet]
  • Stuur me die [lead magnet] nu!
  • Ik ben klaar om [resultaat van jouw aanbod]!

Extra inspiratie nodig? Probeer dan deze prompt in ChatGPT:

“Ik werk aan een landingspagina voor mijn lead magnet: [vertel over jouw lead magnet]. Schrijf de tekst voor mijn call-to-action knop in de eerste persoon. Voeg urgentie toe en vermijd het woord ‘download’. Geef me 10 verschillende versies.”

5. Voeg een testimonial toe onder je call-to-action knop

Op je landingspagina wil je jouw lezer zoveel mogelijk vertrouwen geven dat het een goed idee is om actie te nemen en door te gaan naar de volgende stap. Bijvoorbeeld het downloaden van een leadmagnet of een offerte aanvragen.

Een van de beste manieren om jouw lezer dat vertrouwen te geven, is door een testimonial toe te voegen. Testimonials op je landingspagina zijn altijd een goed idee, maar er is één plek waar je SOWIESO een testimonial wilt hebben: recht onder of net naast je call-to-action knop.

Met een testimonial onder of naast jouw call-to-action geef je jouw lezer een extra reden om jouw lead magnet te downloaden, een offerte aan te vragen of whatever je wilt dat ze doen. Je geeft ze een laatste boost in hun vertrouwen.

Bonustip: begin met een sterke headline

Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van je bezoeker te trekken. Je las eerder al dat je met de afbeelding kunt zorgen voor herkenning. Nog een manier om je bezoeker op jouw landingspagina te houden, is een opvallende headline.

Een goede headline…

  • Valt op en trekt de aandacht
  • Laat duidelijk zien wat de lezer eraan heeft om door te lezen
  • Is relevant voor je doelgroep

Klinkt ingewikkeld? Nee hoor, het kan juist heel makkelijk. De afgelopen jaren schreef ik 1000+ blogs, landingspagina’s, e-mailcampagnes en salespages. Ik maakte formules van de best-presterende titels en verzamelde ze in een handig overzicht. En dat kun jij nu gratis downloaden.

Vertel me alles over deze headline formules >>> 
(see what I did there)

Tijd voor actie! ⚡

Weet je wat het mooie is aan deze 5 aanpassingen? Je kunt ze letterlijk NU toepassen. Even je afbeeldingen checken, kritisch naar je invulvelden kijken en je call-to-actions wat herschrijven.

Kost je nog geen half uur. Maar alles bij elkaar heeft het de potentie om je conversies met 61% te verhogen. En dus ook 61% meer leads aan te trekken. Zodat je met evenveel moeite & advertentiebudget opeens veel meer klanten en omzet hebt.

Good luck!

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings