Je hebt vijf seconden – of nog minder – om iemand over te halen om jouw blog te lezen. Je moet dus zo snel mogelijk een goede indruk maken. De titel is het allereerste wat mensen van jouw blog zien. Met een goede titel zorg je dat jouw blog gelezen wordt. Is je titel zwak of onduidelijk? Dan is de kans dat mensen je blog lezen een stuk kleiner.
Wist je dat 80% van je bezoekers alleen de titel leest en op basis daarvan besluit om verder te lezen? Dat is waarom copywriters vaak evenveel tijd spenderen aan het schrijven van een goede titel als aan de tekst zelf. Met een goede titel zorg je dat jouw content opvalt. Je blog kan nog zo waardevol, grappig of inspirerend zijn, zonder een goede titel komen mensen er nooit achter.
Een goede titel schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wie bepaalt wat een goede titel is? En hoe bedenk je nu zo’n titel die zorgt dat mensen je blog willen lezen? Dat lees je in dit artikel!
Waar moet een goede titel aan voldoen?
Een goede blogtitel moet duidelijk maken wat iemand kan verwachten van het artikel en diegene ook overtuigen om het artikel te lezen. Maak je titel daarbij niet al te lang. Met minder woorden is de kans groter dat je titel opvalt en gelezen wordt.
Met de titel doe je een belofte. Je vertelt alvast wat iemand van je artikel kan verwachten. Door je titel van tevoren te bedenken, zorg je dat je tijdens het schrijven focus houdt. Met de blog de blog die je schrijft, maak je de belofte waar die je in de titel deed.
Bedenk je daarom voor het schrijven van de titel (en je tekst) wat de belofte is die je aan je lezers wilt doen. Maak het zo groots mogelijk om iemand over te halen je artikel te lezen, maar houd het ook haalbaar, want je moet natuurlijk wel voldoen aan je belofte.
Met al deze eisen kan het zijn dat de moed je een beetje in de schoenen zinkt. Het kan wat ingewikkeld klinken. Maar in de praktijk valt het best mee. En hoe meer je oefent, des te makkelijker je sterke titels uit je mouw gaat schudden.
Een goede titel bedenken voor je bezoeker én voor Google
Een titel moet in de eerste plaats aantrekkelijk zijn voor je doelgroep, maar het is helemaal mooi als je titel ook aantrekkelijk is voor Google. Verwerk – als het even kan – een zoekwoord in je titel en maak ook de rest van je tekst SEO-proof.
Heb je geen specifiek zoekwoord waar je je blog op richt, maar wil je wél net wat beter gevonden worden in Google? Bedenk je dan welke woorden iemand in Google zou intypen wanneer zij een artikel zoals dat van jou zoekt. Verwerk deze woorden vervolgens in de titel van je blog. Hoe meer omschrijvende en specifieke woorden je gebruikt in je blogtitel, hoe beter het werkt voor Google.
Dus niet: ‘Doe dit voor meer succes’, maar: ‘Deze 5 marketing acties helpen jou aan meer klanten’.
Deze formules voor titels werken (bijna) altijd
Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Jarenlang hebben copywriters verschillende titels uitgetest. Met resultaat, want daar zijn een aantal formules uitgekomen die goed werken om lezers te prikkelen.
Bang om onorigineel te zijn? Nergens voor nodig, want door een formule te pakken en daar jouw onderwerp en creativiteit op los te laten, heb je sowieso een unieke titel.
X manieren om… of X tips om…
Lezers houden van cijfers in titels. Ze weten precies hoeveel informatie ze kunnen verwachten. Wanneer je voor deze formule kiest, is het belangrijk dat er ook in je tekst nummers terugkomen. Geef je bijvoorbeeld 7 tips? Nummer die tips dan ook. Zo maak je je tekst meteen overzichtelijker.
Vaak werken oneven nummers het beste. Je geeft zo (onbewust) het idee dat je écht alle tips hebt uitgeschreven en geen informatie achterwege laat om op een rond getal uit te komen. Schrijf de cijfers niet voluit, maar gebruik het cijfer zelf. Dat valt meer op en blijft beter hangen.
Voorbeelden van deze formule in de praktijk:
Betere teksten schrijven? Volg deze 10 schrijftips!
6 podcast tips voor inspiratie over marketing, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling
Hoe (kun je)… of Zo (doe je)…
Dit is de Nederlandse versie van de welbekende how-to titel. Mensen willen graag weten hoe ze dingen zelf kunnen doen. Met deze titel constructie laat je heel duidelijk zien wat mensen eraan hebben om je blog te lezen: ze leren hoe ze iets kunnen doen. Als jouw onderwerp goed aansluit bij wat jouw klant wil weten, is de kans héél groot dat iemand doorklikt en je blog leest.
Voorbeelden van deze formule in de praktijk:
Hoe SEO jou meer vrijheid in je bedrijf kan opleveren
Afbeeldingen optimaliseren voor Google: zo doe je dat
Maak jij deze fouten?
Met een titel als dit trek je ongetwijfeld de aandacht. Niemand houdt ervan om fouten te maken. Mensen zijn daarom heel snel geneigd om even snel te checken of ze misschien een van de fouten maken. Door de titel precies aan te passen op jouw doelgroep en het thema waar je over blogt, kan het bijna niet anders dan dat mensen je artikel willen lezen.
Zo kan deze formule er in de praktijk uitzien:
5 redenen waarom jouw site niet gevonden wordt in Google (en hoe je het oplost)
Een snelle manier om…
Over het algemeen willen mensen iets zo snel mogelijk bereiken of ergens zo snel mogelijk vanaf komen. Daarom zit je met een titel waarin je een efficiënte of snelle manier om iets te doen altijd goed.
Zo kan deze formule er uitzien in de praktijk:
Zo verzin je een jaar aan blogonderwerpen in twee uur tijd
Hoe je in één dag content schrijft voor de hele maand
Zo maak je jouw blog extra waardevol
Met de titel maak je een belofte over wat mensen van je blog kunnen verwachten. Nadat je iemand met een sterke titel hebt overgehaald om je blog te lezen, moet je die belofte natuurlijk ook waarmaken. Je wilt je blog zo waardevol mogelijk maken. Om jou daar bij te helpen heb ik een gratis blog checklist gemaakt. Als je alle punten op de checklist kunt afvinken, weet je zeker dat jouw blog klaar is om te publiceren.