fbpx
schrijftips betere teksten schrijven

Betere teksten schrijven? Volg deze 10 schrijftips!

Zeg eens eerlijk, had jij er toen je begon met je bedrijf rekening mee gehouden dat er zoveel schrijfwerk bij zou komen kijken? Als ondernemer schrijf je wat af… e-mails, social media posts, blogs, teksten voor je website, e-books, sales pitches en ga zo maar door. De nodige schrijfskills zijn daarom geen overbodige luxe. 

Hoe pak je dat nu aan, een goede tekst schrijven? Hoe zorg je dat je mensen ráákt met je teksten? Dat mensen je teksten daadwerkelijk lezen en zich – als het even kan – ook echt aangesproken voelen? Met de schrijftips in dit artikel kun jij jouw teksten vandaag nog verbeteren.

Teksten schrijven, hoe doe je dat?

Je schrijven verbeteren is niet iets wat van de ene op de andere dag gebeurt. Net als elke andere skill heb je oefening en geduld nodig als je betere teksten wilt schrijven. Toch kun je met onderstaande tips in je achterhoofd je teksten meteen al verbeteren. Als je daarnaast ook nog eens blijft oefenen door regelmatig te schrijven, ben je niet meer te stoppen!

1. Schrijf richting je lezer, niet over jezelf

Misschien heb je het weleens meegemaakt. Je bent op een netwerkborrel en raakt met iemand aan de praat. Je gesprekspartner begint te vertellen over zichzelf, wat hij doet en welke successen hij wel niet heeft geboekt. *Gaap!* Zodra je de kans krijgt, probeer je onder het gesprek uit te komen. 

Het werkt zo op een netwerkborrel, maar ook online. Wanneer jij alleen maar over jezelf praat, pakt jouw lezer de eerste de beste kans aan om zich uit de voeten te maken. En laat dat op internet nu heel makkelijk zijn: je klikt gewoon op het kruisje om het tabblad te sluiten. 

Moraal van dit verhaal: schrijf niet alleen over jezelf, maar betrek je lezer bij het verhaal. Een vuistregel die je kunt aanhouden, is dat je zoveel mogelijk ‘je’ en ‘jij’ gebruikt en zo weinig mogelijk ‘ik’ en ‘wij’. Kijk eens of je zinnen die je normaal vanuit de ik-vorm schrijft kunt omdraaien naar de jij-vorm.

Door minder over jezelf en meer richting je lezer te schrijven, zorg je dat je lezer zich gehoord voelt. En dat is verdomd handig als je wil dat iemand uiteindelijk klant bij je wordt. 

2. Schrijf zoals je praat

De tijden dat bedrijven alleen plechtige taal gebruiken en formeel communiceren is voorbij. Thank god! Tegenwoordig mag het lekker informeel. Zo laat je meteen een stukje van je persoonlijkheid zien. 

Wat mij opvalt, is dat veel mensen bij het schrijven van teksten nog kijken naar ‘hoe het heurt’: ze gebruiken nette woorden, correcte zinnen en vooral geen spreektaal. Anno 2023 is dat helemaal nergens voor nodig. 

Bedenk je tijdens het schrijven eens: ‘Hoe zou ik dat aan een vriend(in) uitleggen?’ En schrijf die woorden vervolgens op. Zo heb je meteen de juiste toon te pakken. Gebruik de woorden die bij jou passen en die je in een gesprek ook zou gebruiken. Je teksten worden zo stukken vlotter én authentieker. En dat zorgt op zijn beurt weer voor meer connectie met je lezer. 

Bonustip: is schrijven niet zo jouw ding, maar werkt het veel beter als je het hardop zegt? Neem jezelf dan eens op. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is uittypen wat je hebt gezegd. (Dat uittypen kun je met de hand doen, maar er zijn tegenwoordig ook handige AI tools zoals Rev.ai)

3. Houd het simpel: gebruik geen onnodig moeilijke woorden

Chique termen en jargon: kap ermee. Sommige ondernemers denken dat ze slim lijken door moeilijke woorden te gebruiken. Maar het tegendeel is waar. Fancy woorden en vaktermen maken je tekst onnodig moeilijk en ingewikkeld. Niet meer doen dus. 

Hoe meer moeilijke woorden jij in je tekst stopt, des te groter de kans is dat je lezer er niets van begrijpt en afhaakt. En dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Door te kiezen voor simpele woorden, zorg je dat je tekst fijner is om te lezen. En daarmee is er een grotere kans dat iemand je tekst ook echt tot het einde leest. Houd het simpel!

4. Wissel korte en lange zinnen met elkaar af

Nog zo’n afknapper die ervoor zorgt dat mensen vastlopen in je tekst: alleen maar lange zinnen. Af en toe een wat langere zin is echt niet erg. Soms kan het ook niet anders. Maar doe het vooral niet te vaak. Wissel lange en ingewikkelde zinnen, vol met komma’s en extra uitleg om je punt duidelijk te maken af met juist hele korte zinnen. Zoals deze. Zo houd je het ritme erin. Je tekst leest zo lekker makkelijk weg. 

5. Schrijf actief

Deze ken je misschien nog wel van je Nederlandse les op de middelbare school. Passieve werkwoorden maken je tekst onnodig traag. Je zinnen worden er automatisch langer en ingewikkelder van. Als je de vorige stappen hebt gelezen, weet je dat een ingewikkelde tekst het laatste is wat je wilt. Actie dus. 

Hoe doe je dat nu, actief schrijven? Ik gebruik altijd het volgende trucje. Ik schrijf de eerste versie van mijn tekst, zonder al te veel na te denken over de vorm en grammatica. (Al gaat dat actief schrijven inmiddels vrijwel vanzelf.) Nadat ik mijn tekst af heb, doorzoek ik mijn tekst – gewoon met ctrl + f – op woorden als ‘kunnen’, ‘worden’ en ‘zijn’. Elke zin waar een van die woorden in staat, kijk ik na en maak ik waar mogelijk actief. 

6. Gebruik de woorden van je klant

Weet je wat een van de beste manieren is om een klant aan te spreken? Om te zorgen dat iemand connectie voelt met je teksten? Juist, door te communiceren in de taal van je klant. 

Even een voorbeeld. Ik schrijf zelf veel over SEO. Vind ik mega interessant en kan ik eindeloos over nerden. Maar de gemiddelde lezer op mijn blog vindt SEO zelf niet per se interessant. Ze willen vooral weten hoe ze hoger in Google komen en meer bezoekers naar hun website krijgen. 

Hoe ik dat weet? Simpel, door af en toe met mensen te praten. Vooral door heel goed te luisteren eigenlijk. En dat is precies wat ik jou ook aanraadt. Luister eens naar wat de dromen, doelen, problemen en uitdagingen van jouw klant zijn. Welke specifieke woorden hoor je? Zorg dat deze zo nu en dan terugkomen in je teksten. 

Even een disclaimer: gebruik de woorden van je klant, maar laat vooral ook jouw persoonlijkheid zien. Het gaat allemaal om de juiste balans. 

7. Maak je teksten persoonlijk

Laten we er even een cliché ingooien: mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Je hebt hem ongetwijfeld al een keer (of honderd) gehoord. Cheesy, maar wel waar. Je wilt dat je lezer zich verbonden met jou voelt. En de enige manier om dat echt goed te doen, is door een stukje persoonlijkheid toe te voegen. 

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw teksten persoonlijker kunt maken. Allereerst kun je kijken naar je woordgebruik. Ga niet voor vlakke teksten, maar gebruik woorden die je in het dagelijks leven ook vaak gebruikt. Oftewel: schrijf zoals je praat, waar je in een eerdere tip al meer over las. 

Een andere manier om je teksten persoonlijker te maken, is door persoonlijke verhalen en voorbeelden toe te voegen. Kun je een tekst verrijken door een voorbeeld dat je zelf een keer hebt ervaren? Kun je een boodschap net wat meer kracht bijzetten door hem te koppelen aan een verhaal dat je een keer hebt meegemaakt? Door verhalen uit jouw eigen leven te verweven in je teksten, maak je jouw tekst persoonlijk. 

8. Bedenk voordat je begint met schrijven altijd het doel van je tekst

De kans is groot dat je niet zomaar voor de lol iets gaat schrijven. Over het algemeen heeft een tekst een bepaald doel. Heb je iets te verkopen? Wil je iets duidelijk maken aan je lezer? Wil je iemand inspireren? Mensen op een andere manier laten denken? Of je lezer iets leren? 

Zorg dat elke tekst een bepaald doel heeft. En schrijf het helemaal bovenaan je pagina als je begint met schrijven. Zo houd je je doel in het oog en kun je jouw tekst veel gerichter gaan schrijven. Door van tevoren al na te denken over het doel van je tekst, wordt je tekst vanzelf effectiever. 

9. Laat je tekst een dag (of een paar uur) liggen

Teksten zijn net als kaas en wijn: ze moeten even rijpen voordat ze écht goed zijn. Laat je tekst na het schrijven van de eerste versie een dag – of op zijn minst een paar uur – liggen. Zo kun je er later nog eens met een frisse blik naar kijken. 

Wanneer je helemaal in een tekst zit, kun je op een gegeven moment het overzicht kwijtraken. Je zíét het niet meer. Een paar uur later heb je dat overzicht weer wel. Je ziet welke zinnen net niet helemaal lekker lopen en misschien heb je nog wel een paar gouden ideeën voor dingen die je kunt toevoegen. Dat is hoe je het verschil maakt tussen een goede en een fantastische tekst. 

10. Wees niet bang om de regels te breken

Kijk jij ook met een lichtelijk traumaatje terug naar de Nederlandse lessen op de middelbare school? Opstellen en betogen met een vaste opbouw waar je ab-so-luut niet van mocht afwijken, onderliggende gedachtes uit teksten moeten halen waar zelfs de schrijver niet aan gedacht heeft en strenge grammaticaregels die elke tekst dodelijk saai maken. Weet je wat? Laten we dat alles gewoon even vergeten.

Begrijp me niet verkeerd. Als je echt goed wilt schrijven, is het zeker belangrijk om de nodige grammaticaregels te kennen. Maar zodra je ze kent, mag je die regels ook zeker af en toe negeren. Bijvoorbeeld zoals in mijn vorige zin deed, door een zin te beginnen met ‘maar’. En je kunt zinnen ook prima beginnen met ‘en’. Zo houd je het tempo er lekker in. 

Zorg dat je de regels kent. En breek ze vervolgens om je teksten wat interessanter te maken. 

Het enige wat je écht nodig hebt om betere teksten te schrijven

Ik kan je nog zoveel schrijftips geven, maar er is eigenlijk maar één ding dat er écht voor gaat zorgen dat je beter gaat schrijven: oefenen. Om beter te worden in schrijven, moet je vooral heel veel schrijven. En laat je daar als ondernemer nu de perfecte gelegenheid voor hebben. 

Zet elke week eens wat tijd apart en schrijf. Het maakt niet uit hoe. Begin een blog, schrijf een wekelijkse nieuwsbrief of blijf actief op social media: het zijn allemaal manieren om regelmatig iets te schrijven. En ik weet één ding zeker: door te blijven oefenen, word je er steeds beter in.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings