fbpx
meta tags

Meta Tags – Wat zijn het en waarom heb je ze nodig?

Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is als je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google. Dat levert je immers veel (gratis) bezoekers en potentiële klanten op. Om een goede plek in Google te veroveren, moet je de basisprincipes van SEO (Search Engine Optimization) begrijpen. Een van de belangrijkste elementen van SEO zijn metatags. Maar wat zijn metatags? En welke rol spelen ze bij SEO? Dat ga ik je in deze blog haarfijn uitleggen.

Wat zijn metatags? 

Metatags zijn HTML-elementen die worden gebruikt om gestructureerde metadata over een webpagina te verstrekken.

Laten we dit nog een keer doen in gewonemensentaal…

Metatags zijn stukjes tekst die een korte beschrijving geven van je website of webpagina. Zoekmachines gebruiken metatags om te begrijpen waar een pagina over gaat. Steeds wanneer een zoekmachine een website crawlt, kijkt de zoekmachine-robot naar de metatags om een algemeen idee te krijgen van de inhoud van de pagina. Op basis hiervan wordt de pagina geïndexeerd en getoond wanneer iemand een relevante zoekopdracht doet.

Title tag en meta omschrijving

De twee belangrijkste metatags voor SEO-doeleinden zijn de title-tag en de description-tag. 

De title-tag is een korte beschrijving van de inhoud van de pagina, meestal niet meer dan 65 tekens lang. In de title tag voeg je zoektermen toe die relevant zijn voor je bedrijf of het onderwerp van je webpagina. De title-tag verschijnt als klikbare kop in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).

De description tag is langer dan de title tag; hij kan tot 160 tekens lang zijn. In de description tag (ook wel meta description genoemd) verwerk je zoekwoorden en zinnen die nauwkeurig beschrijven waar de pagina over gaat. De description tag verschijnt onder de title tag op de pagina met zoekresultaten.

Google gebruikt ook andere soorten metatags, zoals:

  • Viewport: hiermee kun je je pagina optimaliseren voor mobiele apparaten
  • Robots: hiermee bepaal je welke pagina’s door Google en Bing worden geïndexeerd
  • Twitter cards: hiermee laat je tweets op Twitter zien wanneer iemand de link naar je webpagina deelt

Zo schrijf je een goede meta title

Een goede metatitel kan het verschil zijn tussen een gebruiker die op je artikel klikt of er juist langs scrolt. Maar wat maakt een goede metatitel? Hier zijn een paar tips:

  1. Zorg ervoor dat je titel de inhoud van je artikel weerspiegelt. Als je schrijft over manieren om je blogverkeer te verbeteren, zorg er dan voor dat dat zoekwoord centraal staat in je titel.
  2. Houd het kort en krachtig. Een goede vuistregel is om je titels onder de 60 tekens te houden. Dit zorgt ervoor dat je hele titel zichtbaar is in de zoekresultaten en niet wordt afgekapt
  3. Overweeg het gebruik van emoji’s in je titel. Uit een onderzoek van BuzzSumo bleek dat berichten met emoji’s in hun titel meer social shares kregen dan die zonder. Dus als je wilt dat je artikel opvalt, overweeg dan om een emoji aan je titel toe te voegen!

Zo schrijf je een goede meta description

Een meta description is de korte tekst die onder de titel van je blogpost verschijnt in een zoekmachine. Het is een soort reclame voor je artikel. Daarom is het belangrijk dat je de tijd neemt om een goede meta description tag te schrijven! Hier zijn mijn toptips:

1. Houd het onder de 160 tekens: Dit is het maximale aantal tekens dat in een zoekmachine verschijnt, dus zorg ervoor dat je in deze beperkte ruimte je belangrijkste informatie overbrengt.

2. Gebruik trefwoorden verstandig: Kies 1-2 trefwoorden of sleutelzinnen die je artikel nauwkeurig beschrijven en neem ze op in je metabeschrijving. Dit helpt potentiële lezers je bericht te vinden als ze naar iets specifieks zoeken.

3. Schrijf voor je lezer: Ook al is een meta beschrijving technisch gezien een advertentie voor je artikel, weersta de drang om verkoop-achtige taal te gebruiken. Richt je in plaats daarvan op het schrijven van iets dat je beoogde lezer aanspreekt en waardoor ze willen doorklikken om je bericht te lezen.

4. Gebruik bruikbare taal: Gebruik woorden en zinnen als “leer”, “ontdek” of “krijg tips voor” om lezers aan te moedigen door te klikken naar je bericht.

5. Bewerken, bewerken, bewerken: Net als bij elk ander stuk tekst moet je je metabeschrijving nalezen op grammaticafouten en tikfouten voordat je op publiceren drukt!

Meta tags en SEO

Het is belangrijk om op te merken dat metatags geen hogere rankings voor je website garanderen. Ze helpen zoekmachines wel beter begrijpen waar je website over gaat, zodat ze jouw site in relevantere zoekresultaten kunnen laten zien. Ook kun je door een pakkende title tag en meta description te schrijven de kans vergroten dat zoekers op jouw website klikken (en niet op die van je concurrent die net wat hoger staat).

Meta tags en social media

Naast dat meta tags helpen om een prominente plek in Google te bemachtigen, spelen ze ook een belangrijke rol in je social media marketing. Wanneer iemand jouw pagina deelt op social media, zoals Twitter of Facebook, komt de informatie van de meta tags automatisch bij het bericht te staan. De meta informatie kan een titel of omschrijving, maar ook een afbeelding bevatten. Met je meta gegevens geef je potentiële bezoekers dus een snel overzicht van wat ze van je pagina kunnen verwachten.

Taggen maar!

Metatags lijken misschien een klein detail als het gaat om het optimaliseren van uw website, maar ze kunnen een grote invloed hebben op hoe goed je pagina’s worden geïndexeerd door zoekmachines en hoeveel bezoekers er via organische zoekresultaten binnenkomen. Als je deze eenvoudige stukjes code begrijpt, kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten je makkelijker kunnen vinden als ze online naar een bedrijf zoals het jouwe zoeken.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings