fbpx

Oude blogs verbeteren voor meer bezoekers: zo pak je het aan

Zeg eens eerlijk: hoe vaak pas jij je blogs nog aan nadat je ze de wereld in hebt geslingerd? 

Je hebt een blog geschreven, het gedeeld via social media en trekt de eerste week aardig wat bezoekers aan. “Nice, dit was een succes”, denk je. Vervolgens kijk je er nooit meer naar om. Ondertussen blijft de content motor draaien om elke week één (of misschien zelfs meerdere) blogs de wereld in te slingeren. 

Herkenbaar? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor je. 

Laten we beginnen met het slechte: je laat kansen liggen. Je zou veel meer reintesultaten kunnen halen uit de moeite die je op dit moment in je content creatie stopt. 

En daarmee komen we meteen bij het goede nieuws: met slechts een klein beetje tijd en moeite kun je veel meer halen uit jouw bestaande content. In deze blog leg ik je uit hoe het werkt. 

Waarom zou je oude blogs verbeteren?

Oude content heeft zichzelf al bewezen. Heeft het je vanuit social media veel lezers opgeleverd? Of scoor je er goed mee in Google? Dan weet je al dat de blog voor je werkt. Door je blog verder te verbeteren, zorg je dat het nog een stuk beter voor je gaat werken. 

Door je oude content te verbeteren, zorg je voor betere posities in Google. Je weet al voor welk zoekwoord – en op welke positie – je blog scoort. Deze info kun je gebruiken om je blog nog beter te optimaliseren en nog hoger te scoren in Google. En dat zorgt je voor nóg meer bezoekers op je website. 

Het kan soms een tijdje duren voordat een nieuwe blog gevonden wordt in Google. Gemiddeld duurt het zo’n 3 tot 6 maanden. Een oudere blog is al door deze beginperiode heen. Het is daardoor makkelijker om de positie van een bestaande blog te verbeteren dan om hoog te scoren met een compleet nieuwe blog. 

Een andere reden om je oude blogs zo nu en dan eens te checken: je houdt je content up-to-date. De wereld verandert constant. De kans is groot dat een blog die je twee jaar geleden schreef niet helemaal meer bij de tijd is. Misschien klopt de basis nog wel, maar zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen. Of een deel van de informatie die je noemt is wat verouderd. Door je oude blogs geregeld na te lopen, zorg je dat je content altijd up-to-date is. 

Wanneer je een oude blog verbetert, heb je meteen een reden om je blog opnieuw te publiceren én te delen via social media. Je hebt een reden om mensen naar je website te verwijzen, zonder dat je er een hele nieuwe blog voor hoeft te schrijven. 

Na hoe lang moet je een blog verbeteren?

Zoals ik tijdens mijn studie (en de jaren daarna) regelmatig heb gehoord: it depends… Onder andere van het thema waar je over blogt. Hoe sneller dingen in jouw vakgebied veranderen, hoe vaker je oude blogs zou moeten nalopen. 

Omdat ik over online marketing blog, een wereldje dat er elk jaar weer compleet anders uitziet, is het voor mij belangrijk om oude blogs regelmatig na te lopen en te updaten. Gaan de nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied wat trager? Dan kun je wat langer wachten voordat je jouw blog een update geeft. 

Een algemene richtlijn die je kunt aanhouden, is dat je elke blog minimaal één keer per jaar naloopt. Veranderen dingen in jouw vakgebied sneller? Dan kun je je belangrijkste blogs vaker per jaar checken. En gaan de ontwikkelingen wat minder snel? Dan kom je er ook prima mee weg als je jouw oude blogs bijvoorbeeld elke twee jaar naloopt. 

Welke blogs moet je verbeteren? 

Hoewel het belangrijk is om al je blogs zo nu en dan na te lopen en te checken of ze nog wel actueel zijn, heeft het verbeteren van content vooral nut voor blogs die het al redelijk goed doen. 

Wanneer een blog al goed scoort in Google en al veel bezoekers aantrekt, kan een verbetering aan die blog voor grootse resultaten zorgen. Wanneer een blog nog amper gelezen is en het ook niet goed doet in Google, is de kans kleiner dat een verbetering al te veel teweeg brengt. 

Maar ook dat laatste geval: als jij een artikel aanzienlijk verbetert, waardevoller maakt en goed optimaliseert voor Google, kan dat geweldige resultaten opleveren. 

Dat is waarom het belangrijk is om al je blogs zo nu en dan na te lopen. Verbeter succesvolle blogs voor nog meer succes. Beoordeel welke blogs potentieel hebben om het beter te doen en verbeter deze ook. En kom je content tegen die te sterk verouderd is, gewoon niet zo goed is of niet meer relevant is: overweeg dan om deze offline te halen. Minder goede content schrappen is ook onderdeel van het verbeterproces. 

Oude blogs verbeteren in 8 stappen

Genoeg over het waarom en de dingen die je moet overwegen. Tijd om in actie te komen. Met de volgende stappen zorg je dat jouw oude content weer brand new is en nóg beter voor je gaat werken dan het al deed. 

1. Check hoeveel bezoekers het artikel aantrekt

Voordat we beginnen, duiken we eerst de statistieken in. Ga naar Google Analytics, klik in de linkerbalk op ‘Gedrag’ en vervolgens op ‘Site Content’. 

Je krijgt een overzicht te zien met welke content op jouw website de meeste bezoekers aantrekt. Voor nu richten we ons specifiek op de blog die je gaat verbeteren. Door de URL in te typen in het zoekvak van de tabel, krijg je te zien hoeveel bezoekers je artikel per maand aantrekt. 

Krijgt je artikel elke maand aardig wat lezers? Mooi, in de volgende stappen gaan we dat nog verder verbeteren. Wordt het artikel totaal niet gelezen? Overweeg dan hoeveel potentieel het artikel heeft. Is het de moeite waard om te verbeteren of kun je het beter schrappen? 

Google Analytics Site Content

2. Check voor welke zoekwoorden het artikel scoort in Google (en op welke positie)

Als je de vindbaarheid van je blog wilt verbeteren, is het handig om eerst te weten voor welke zoekwoorden je blog al gevonden wordt. Dat kun je achterhalen via Google Search Console. Klik in Search Console op ‘Prestaties’ en klik bovenaan op ‘+ Nieuw’. Kies vervolgens voor ‘Pagina’ en voeg de URL van je blog in. 

Je krijgt vervolgens te zien hoe vaak jouw blog is verschenen in Google, voor welke zoektermen en wat de gemiddelde positie is. Zijn er zoekwoorden bij waarvoor je in de top 10 scoort? Of misschien in de top 20? Dat zijn de meest waardevolle zoekwoorden om te verwerken in je blog. 

Elke positie die je binnen de top 10 in Google stijgt, levert je gemiddeld 30% meer bezoekers op. Daarbij kijkt ruim 90% van de Google-gebruikers niet verder dan de eerste pagina. Een stijging van de tweede naar de eerste pagina gaat je daardoor ontzettend veel opleveren. 

Kies op basis van de gegevens in Search Console welk zoekwoord het belangrijkst voor je is en welke andere zoekwoorden mogelijk ook potentie hebben. 

Search console URL zoeken

3. Werk verouderde informatie bij

Een belangrijke reden om oude blogs te updaten is om te zorgen dat alle informatie nog bij de tijd is. Begin daarom door je blog door te lezen en te checken op verouderde info. Kom je iets tegen wat niet helemaal meer klopt? Dan kun je twee dingen doen: updaten of verwijderen. 

4. Maak het artikel completer

Nu je blog weer helemaal bij is met alle nieuwe ontwikkelingen, gaan we een stapje verder. Kijk nog eens kritisch naar je blog. Kun je het onderwerp misschien nog wat completer behandelen? Zijn er nog vragen die je lezer mogelijk heeft en die jij nog niet behandelt in je blog? Voeg deze informatie toe. 

Door je blog completer te maken, zorg je voor een grotere kans dat jouw blog goed scoort in Google. Over het algemeen doen langere blogs het namelijk net wat beter in Google dan korte artikelen. 

Met de nieuwe algoritme update die Google eind 2020 uitrolde, wordt het nog een stukje belangrijker om jouw blogs zo compleet mogelijk te maken. Waar Google vroeger naar het artikel in zijn geheel keek, kan Google nu ook stukjes van je tekst indexeren. Hoe meer kanten jij van je onderwerp belicht, hoe groter de kans is dat jouw artikel goed scoort in Google. 

5. Maak je blog leesbaarder

Een lange lap tekst schrikt lezers af. Kijk daarom eens kritisch naar hoe aantrekkelijk jouw blog eruit ziet om te lezen. Wat zou je nog kunnen verbeteren? 

Het helpt vaak al enorm om je tekst wat meer ‘lucht’ te geven. Dat doe je door je alinea’s kort te houden, maximaal een regel of 5. Voeg ook koppen toe, zodat lezers je tekst kunnen scannen. 

Een laatste manier om te zorgen dat je artikel meer uitnodigt om te lezen, is door wat afbeeldingen toe te voegen. Door je afbeeldingen meteen te optimaliseren voor Google – en het zoekwoord dat je hebt gekozen in stap 2 te verwerken in de alt-tekst – sla je twee vliegen in één klap. 

In de periode nadat je artikel oorspronkelijk online kwam, heb je waarschijnlijk nog meer blogs over hetzelfde onderwerp geschreven. Voeg waar mogelijk wat interne links toe naar andere blogs. Dat levert je twee voordelen op:

  1. Je wijst je bezoekers op andere interessante artikelen
  2. Je geeft linkwaarde mee aan de pagina’s waar je naar linkt, wat bijdraagt aan een hogere positie in Google

7. Optimaliseer je blog voor Google

In de vorige stappen zijn al een aantal acties naar boven gekomen waarmee je jouw blog beter vindbaar maakt in Google: je blog langer maken, afbeeldingen toevoegen en optimaliseren, interne links toevoegen. In deze stap pakken we het nog wat specifieker aan. 

Verwerk het zoekwoord dat je hebt gekozen in stap twee op strategische plaatsen in je blog: in de titel, eerste alinea, URL en de meta omschrijving. Zorg ook dat het een aantal keer naar voren komt in je tekst – maar overdrijf dit vooral niet – en voeg ook wat synoniemen toe. 

Door jouw blog beter te optimaliseren voor een zoekwoord waar je al op scoorde, zorg je voor een hogere positie en daarmee meer bezoekers naar je blog. 

8. Promoot je vernieuwde oude content

Nadat je jouw blog hebt verbeterd, rest je nog maar één ding om te doen: je vernieuwde blog onder de aandacht brengen. Vooral als je een paar grote veranderingen hebt aangebracht en/of je blog sterk hebt verbeterd, is dat een goede reden om je blog te delen met jouw publiek. 

Wees vooral niet bang om in de herhaling te vallen. De meeste bezoekers zijn het oude artikel al lang weer vergeten of hebben het nog niet gezien. 

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings