fbpx
schrijven voor mobiel

Schrijven voor mobiele apparaten: optimaliseer je teksten om te tikken, scrollen en swipen! 

We leven in een wereld waarin we elke dag urenlang swipen & scrollen. Je komt als ondernemer niet meer weg met een website vol teksten die er niet uitzien op mobiel. 

Om je teksten te optimaliseren voor mobiel, mag je alles vergeten wat je op school hebt geleerd over teksten schrijven. Je mag zelfs vergeten wat je weet over schrijven voor websites. Schrijven voor mobiel is een vak apart. 

In deze blog vind je een spoedcursus met alles wat je moet weten om je teksten te optimaliseren voor mobiel. Lees snel verder en ontdek hoe je jouw mobiele bezoekers een warm welkom geeft op je website. 

Waarom het belangrijk is je teksten te optimaliseren voor mobiel

Als je niet voor mobiel schrijft, mis je veel. Meer dan 60% van het webverkeer is afkomstig van mobiele apparaten. Dit percentage neemt in de toekomst alleen nog maar toe. 

Als je er niet voor zorgt dat je artikelen gemakkelijk te lezen zijn op een telefoon of tablet, sluit je 60% van je potentiële publiek uit. Dat kost je veel bezoekers, klanten en omzet!

In de wereld van vandaag de dag, zijn we continu onderweg. In de trein, in de wachtruimte voor de tandarts of waar dan ook: de kans is groot dat je je telefoon erbij pakt om even snel iets te lezen. 

Smartphones en tablets, dat is waar mensen vandaag de dag de meeste content consumeren. Als je wilt dat je artikelen gezien en gelezen worden, moet je ervoor zorgen dat ze er goed uitzien en gemakkelijk te lezen zijn op een klein scherm. Anders mis je een groot deel van de markt.

Schrijf korte en bondige zinnen 

Als het gaat om schrijven voor mobiel, geldt: ‘Minder is meer’. Of meer is minder. Houd je zinnen kort. Dit maakt ze makkelijker te lezen tijdens het scrollen op een mobiel apparaat. 

Kort en krachtig is dus het motto. Dat geldt niet alleen voor je zinnen, maar ook voor je paragrafen. Alinea’s worden op een mobiel scherm samengedrukt. Hierdoor lijken ze langer. Een normale alinea verandert al snel in een lange lap tekst. Zo’n lange lap tekst is niet bepaald uitnodigend om te lezen. 

schrijven voor mobiel voorbeeld
Voorbeeld: korte zinnen en veel witruimte nodigen uit om je tekst te lezen

Opmaak is de sleutel 

Schrijven voor mobiel gaat niet alleen om de woorden en zinnen die je gebruikt. De opmaak van je tekst is minstens net zo belangrijk. 

Gebruik koppen, subkoppen, opsommingstekens, korte paragrafen en andere opmaaktechnieken. Zo houd je je inhoud makkelijker leesbaar op een klein scherm. 

Nog een voordeel: door aandacht te besteden aan de opmaak van je tekst, maak je je tekst ook scanbaar. Lezers krijgen zo een idee waar je artikel over gaat, zonder dat ze elk woord moeten lezen. 

Gebruik afbeeldingen en video’s

Mobiele gebruikers zijn gewend aan social media platformen vol afbeeldingen, video’s en animaties. Verwerk deze media ook in je tekst om de gebruikerservaring ervan te verbeteren. Bovendien helpt het om je lezer betrokken te houden bij je tekst. 

Ga maar na: een lange tekst zonder plaatjes of andere vorm van media is doodsaai om te lezen. Door visuele elementen toe te voegen, breek je lange stukken tekst op. Zo houd je de aandacht langer vast. 

Optimaliseer jouw teksten voor mobiel 

Teksten schrijven voor mobiele apparaten is simpeler dan het lijkt. Het enige wat je hoeft te doen, is je zinnen kort en bondig houden, wat aandacht besteden aan de opmaak van je tekst en afbeeldingen of video’s in je artikel verwerken. 

Wanneer je alle stappen in dit artikel volgt, zorg je dat je de aandacht van mobiele gebruikers vasthoudt. En dát zorgt er op zijn beurt weer voor dat ze sneller actie nemen. Bijvoorbeeld een lead magnet downloaden of iets kopen in je webshop. 

Nu is het aan jou: denk bij het schrijven voortaan niet alleen aan de woorden die je gebruikt, maar ook aan hoe deze woorden eruit zien op een smartphone. Wedden dat het je véél meer blije website bezoekers gaat opleveren?

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings