Zeg eens eerlijk, als je de term SEO hoort, wat is dan het eerste waar je aan denkt? Ingewikkeld, technisch geneuzel, een beetje saai of misschien vind je het juist wel mega interessant. Zelf val ik sowieso in de laatste categorie. Maar vaak hoor ik om me heen dat mensen SEO als iets vaags en technisch zien. Dat vind ik zonde, want in mijn ogen draait SEO juist om het zo goed mogelijk helpen van je publiek. Het gaat over een goed verhaal vertellen en vooral zoveel mogelijk waarde bieden.
Het is niet gek dat SEO een beetje een saai karakter heeft. Zodra je je er een beetje in gaat verdiepen, kom je al snel technische zaken tegen als zoekwoordanalyses, domain ratings en linkwaarde*. Om nog maar te zwijgen over de precieze regeltjes die alle creativiteit uit het schrijven van teksten halen. News flash! Google is veel verder dan dat. Google wordt steeds slimmer en snapt steeds beter waar jouw tekst over gaat. In deze blog leg ik uit waarom dat iets goeds is en hoe je hier slim gebruik van maakt.
Nog even een disclaimer: begrijp me niet verkeerd, ik zeg zeker niet dat alle technische optimalisaties en regeltjes niet meer werken, want dat doen ze wel. Maar dankzij alle nieuwe ontwikkelingen wordt de daadwerkelijke inhoud van je tekst steeds belangrijker.
*(Mocht je nu toch willen weten wat al die technische termen betekenen, kijk dan even in mijn SEO-begrippenlijst).
Wat Google écht belangrijk vindt
Hoe massaal ook, Google is ook gewoon een bedrijf. En net als elk ander bedrijf wil Google gewoon zoveel mogelijk omzet maken. Natuurlijk heeft Google ontzettend veel verdienmodellen, maar misschien wel de bekendste daarvan is Google Ads. Elke klik op de advertenties bovenaan de zoekpagina levert Google weer een paar cent of zelfs een paar euro op. Dat is waarom Google wilt dat zoveel mogelijk mensen de zoekmachine gebruiken. Hoe meer mensen iets zoeken in Google, hoe meer mensen advertenties te zien krijgen, hoe meer mensen klikken op de advertenties en hoe meer Google verdient.
Dat is waarom Google het liefst heeft dat we zo vaak mogelijk gebruik maken van de zoekmachine. Om daarvoor te zorgen wil Google zorgen dat gebruikers de best mogelijke ervaring hebben als ze even iets opzoeken. Daarom doet Google hard zijn best om het beste antwoord als eerste te laten zien. Niet de site met alle technische trucjes, niet de tekst die op en top is geoptimaliseerd op een bepaald zoekwoord, maar de pagina die het beste past bij waar iemand naar op zoek is.
Ik zal het verder niet al te technisch maken, maar het komt er op neer dat Google steeds slimmer wordt en steeds beter gaat snappen wat er nu daadwerkelijk staat op een pagina. Daardoor wordt de zoekmachine er steeds beter in om de meest relevante en beste content bovenaan te zetten. En dat is goed nieuws. De super-geoptimaliseerde, maar allerminst authentieke sites zullen het steeds minder goed gaan doen en degenen die echt voor kwaliteit en waarde gaan zullen steeds meer worden beloond voor hun moeite.
Ken je publiek
Om goed te scoren in SEO wil je dat jouw website de beste en meest relevante content biedt voor jouw doelgroep. Je wilt de vragen waar jouw ideale klant mee zit zo goed mogelijk beantwoorden. Om de beste en meest relevante content te leveren op het moment dat jouw publiek op zoek is naar iemand zoals jij (of iets over jouw expertise), is het belangrijk dat je jouw publiek heel goed kent.
Het is belangrijk om te weten met welke vragen zij zitten en waar ze naar zoeken in Google. Ook wil je weten naar wat voor antwoord ze zoeken. Willen ze alleen een antwoord op een vraag of zoeken ze meer naar een stappenplan om iets te bereiken. Vraag je bij het maken van content steeds af: Wat wil mijn doelgroep graag weten en hoe kan ik ze het best helpen? Door content te creëren met deze vragen in je achterhoofd, zorg je voor de juiste focus en leg je een goede basis om te gaan scoren in Google.
Lever zoveel mogelijk waarde
Google wil zijn gebruikers het allerbeste antwoord op hun vraag geven. Verplaats je daarom in je doelgroep en bedenk je wat diegene wil weten als zij een bepaalde zoekopdracht intikt bij Google. Met dit in gedachte wordt content schrijven simpel. Geef jouw publiek precies het antwoord waar ze naar zoeken en maak het zo compleet mogelijk. Als jij iemand het beste antwoord op haar vraag geeft, gaat Google dat sowieso belonen.
Een belangrijke factor om in deze stap rekening mee te houden, is jouw concurrent. De beste content krijgt een plekje bovenaan in Google. Daarom wil je zorgen dat jouw content als het even kan nét wat beter is dan die van je concurrent. Kijk daarom zeker even naar wat je concurrent te zeggen heeft en maak jouw antwoord nog beter en completer. Dit kun je doen door iets beter uit te leggen, extra details te benoemen, maar ook door meer vormen van media te gebruiken, zoals afbeeldingen en video’s.
De truckjes om hoger te scoren in Google veranderen met elke update en worden op lange termijn steeds minder effectief. Relevante en kwalitatieve content worden echter steeds belangrijker. Zorg daarom dat je lange termijn SEO-strategie vooral draait om zoveel mogelijk waarde leveren. Uiteindelijk kom je daarmee het verst. Als jij de allermeeste waarde geeft en dat blijft doen, haal je uiteindelijk het beste resultaat.
Tijd om aan de slag te gaan met SEO!
Natuurlijk blijven de technische snufjes en analyses voorlopig ook nog onderdeel van SEO, maar het gaat steeds meer om de waarde die je deelt. De creatieve kant – het creëren van verdomd goede content – wordt steeds belangrijker en dat is als je het mij vraagt een hele fijne ontwikkeling.
Heb je nu een retegoed artikel hebben geschreven, maar wil je dit nog nét even wat meer SEO-proof willen maken, zodat Google écht niet meer om jou heen kan? Download dan de gratis SEO Cheat Sheet, met een lijst simpele stappen die jou helpen de eerste pagina van Google te veroveren.