Leuke blogs schrijven voor je website, originele posts bedenken én maken voor social media en constant aanwezig zijn in stories… je hebt er zo een weektaak aan. Ik hoor en zie het regelmatig: ondernemers die elke week weer veel uren kwijt zijn aan content schrijven, maar er nog weinig uithalen.
Klinkt dit voor jou herkenbaar? Dan heb ik goed nieuws voor je. Je content schrijven en inplannen kan stukken efficiënter. Het is allemaal een kwestie van goed plannen en slim met je tijd omgaan. In deze blog vertel ik je precies hoe je in korte tijd een hele berg goede content kunt schrijven.
Plan een vaste content-dag in
Je wilt zo zichtbaar mogelijk zijn voor je doelgroep. Daarom besteed je elke dag behoorlijk wat tijd om stories te maken en posts online te plaatsen. En zodra je even tijd over hebt, schrijf je een blog post. Voor je gevoel ben je de hele week bezig met je content marketing, maar je bent eigenlijk niet echt tevreden met wat het je oplevert.
Dit is hoe veel ondernemers hun online zichtbaarheid aanpakken. En ik kan je verklappen: het is niet bepaald effectief. Veel beter is het om elke week een blok in te plannen waarin je content gaat maken. Het liefst neem je hier minstens 4 uur per week de tijd voor.
Door al je blogs en social media berichten voor de week in één keer te schrijven, kom je in een bepaalde flow en kun je heel efficiënt te werk gaan.
Waar je goed een half uur bezig kunt zijn met het klaarzetten van een social media bericht, ben je per bericht waarschijnlijk stukken minder tijd kwijt als je alles in één keer schrijft en klaarzet. En datzelfde geldt voor blogs. Als je steeds aan een blog werkt zodra je even tijd over hebt, ben je er uiteindelijk stukken meer tijd aan kwijt dan wanneer je er één keer uitgebreid de tijd voor neemt.
De voordelen van een vast content blok in je weekplanning gaan nog veel verder. Door tijd apart te zetten voor het schrijven en klaarzetten van je content voor de hele week, zorg je de rest van de week voor meer rust in je hoofd. Je hoeft niet meer na te denken over wat je nu weer op social media moet plaatsen. Hierdoor kun je je beter focussen op je andere taken.
Een andere fijne bijkomstigheid aan het werken met vaste content blokken: consistentie. Als het om content marketing gaat, is consistentie super belangrijk. Je wilt niet af en toe zichtbaar zijn, maar constant zichtbaar zijn. Door elke week tijd te maken voor het maken en plannen van content, kun jij heel consistent aanwezig zijn. Daar ga je op de lange termijn de vruchten van plukken.
Lukt het je niet om elke week een blok in te plannen om content te creëren? Misschien is een blogabonnement dan wel iets voor jou.
Efficiënt schrijven doe je zo
Laten we nog een stapje verder gaan. Tijd inplannen om aan je content te schrijven is één ding. In die tijd ook echt zo effectief mogelijk werken is een tweede. Door in je content blokken zo gefocust mogelijk te werken, zorg je dat je in beperkte tijd zoveel mogelijk content van hoge kwaliteit af krijgt.
Om de focus te bewaren, is het belangrijk te zorgen dat je zo min mogelijk gestoord wordt. Ik merk dat afleidingen en onderbrekingen bij mij snel leiden tot foutjes. Als ik echt productief wil schrijven, zorg ik dat ik werk in een afleidingsvrije ruimte. Ook zet ik mijn telefoon in vliegtuigstand, want een binnenkomend Whatsapp-berichtje haalt me meteen uit mijn concentratie.
Iets anders wat voor mij heel goed werkt is het werken met een Pomodoro-timer. Misschien heb je al eens van deze productiviteitstool gehoord. Met de Pomodoro-techniek werk je in intervallen van 25 minuten en neem je tussendoor steeds 5 minuten pauze. Voor mij doet het wonderen, want dankzij de korte pauzes kan ik de 25 minuten met volle focus werken.
Hoe lang het duurt om iets af te krijgen is afhankelijk van hoeveel tijd je het geeft. Als je voor het einde van de week een presentatie af moet hebben, heb je hem tegen het einde van de week af. Als je voor het einde van vandaag een presentatie af moet hebben, heb je hem vandaag al af. Dat werkt hetzelfde met het schrijven van content. Door de tijd die je ergens aan besteedt in te perken, zorg je ervoor dat je het in kortere tijd af hebt. Zo haal je het maximale uit de tijd die je hebt ingepland om aan je content te werken.
Maak vooraf een heldere planning
Als je voordat je gaat schrijven eerst nog moet gaan nadenken over wát je precies wilt gaan schrijven, kan dat echt een killer zijn voor je creativiteit. Je hebt ongetwijfeld al eens gehoord van het writers block. Voor je op je scherm staat een leeg Word-document en je hebt werkelijk geen idee wat je wilt gaan schrijven.
Dit alles voorkom je door van tevoren een plan te maken. Bedenk alvast de onderwerpen waar je de komende weken over wilt gaan bloggen en waar je social media posts over gaan. Door dit helder te hebben, begin je nooit met een leeg vel en kom je sneller in de flow van het schrijven.
Haal het maximale uit je content
Het kan enorm veel tijd kosten om voor elk kanaal unieke content te creëren. Ook op dit gebied kun je een aantal dingen doen om efficiënter te werk te gaan. Zo is het handig om je content opnieuw te gebruiken. Een tijdje terug schreef ik een blog waarin ik uitleg hoe je het hergebruiken van je content aanpakt.
Voor nu vertel ik je de korte versie. Het werkt eigenlijk heel simpel. Je begint met een wat groter stuk content. Bijvoorbeeld een blog post of een Youtube-video. De hoofdboodschap vertaal je vervolgens naar kleinere stukjes content, bijvoorbeeld social media captions, pins of stories. Steeds pas je de boodschap net wat aan, zodat het goed aansluit op het platform.
Niet alleen is dit een makkelijke en efficiënte om content te creëren, het helpt ook om je volgers op social media naar je website of video te trekken. Zo zorg je voor meer lezers/kijkers voor je blog of social media.
Zo ziet mijn proces eruit
Maandag is mijn content dag. Aan het begin van de week heb ik de meeste inspiratie en zit ik bomvol ideeën die ik wil uitwerken. De ideale basis om content te gaan schrijven dus. Elke maandag schrijf en plan ik de content voor de rest van de week. Dat ziet er als volgt uit.
Ik begin mijn content dag met de meest intensieve taak: het schrijven van blogs. Aan het begin van de dag plan ik twee uur in waarin ik aan blogs werk. Ik pak er een kop sterke koffie bij, zet mijn JBL noise cancelling headphones op en schrijf één lange of twee kortere blogs.
Na een korte pauze lees ik mijn blog(s) nog een keer door om het een en ander te herschrijven en eventuele typfoutjes eruit te halen. Daarna zoek ik er een paar bijpassende afbeeldingen en plan ik de blogs meteen in.
In de middag zet ik mijn social media voor de week klaar. Ik begin met het omzetten van mijn blog in content voor social media. Ik vertaal mijn blog naar pins voor Pinterest en stories voor Instagram. Daarna schrijf ik de captions voor mijn berichten op Instagram en LinkedIn. Deze zet ik vervolgens klaar, zodat ik er de rest van de week amper nog omkijken naar heb.
Aan het eind van de dag werk ik aan overige content voor mijn bedrijf. Dit is elke week net een beetje anders en kan van alles zijn. Voorbeelden zijn: foto’s maken voor social media, video’s opnemen, oude artikelen updaten of mijn contentstrategie bijschaven.