Haal het maximale uit je blog

Haal jij al het maximale uit je blog?

Nog te vaak zie ik dat ondernemers de moeite nemen om een blog te beginnen – lekker bezig! – maar er verder niet echt iets mee doen. Best jammer, want zo loop je heel wat nieuwe lezers, leads, klanten en omzet mis. 

Hoe zorg je dat je het maximale haalt uit alle moeite die je in je blog stopt? In dit artikel deel ik mijn beste tips. 

1. Maak een plan

Lukraak bloggen kan een fijne creatieve uitlaatklep zijn. Of het je iets oplevert… dat is nog maar de vraag. Door van tevoren een concreet plan te maken, zorg je dat je naar een duidelijk resultaat toe werkt. 

Nu hoor ik je vragen: “Hoe doe ik dat dan, zo’n plan maken?” Het begint door jezelf een aantal vragen te stellen. Zoals: Wat wil je bereiken met je blog? Voor welke onderwerpen wil jij als expert bekend staan? Hoe vaak wil je gaan bloggen? Wie is je doelgroep? En bovenal: Waarom wil je een blog beginnen

Bedenk vervolgens wat jouw ideale klant graag zou willen lezen op je blog. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vragen die je krijgt van klanten. Kun je daar iets over schrijven? Misschien kun je met je blogs ook inspelen op de problemen waar je ideale klant tegenaan loopt of de dromen die je klant heeft. 

Iets anders om op te letten als je bepaalt waar je over gaat bloggen: jouw aanbod. Idealiter sluit elke blog die je schrijft linksom of rechtsom aan op jouw aanbod. Bijvoorbeeld door te belichten waarom iemand iets met jouw vakgebied zou moeten doen. Of door iemand de basisinformatie te geven die nodig is om aan de slag te gaan met jouw product. 

Maak op basis van de onderwerpen die je te binnen schieten een duidelijk plan voor je blog. Zo kun je heel gericht te werk gaan om jouw blogdoelen te behalen. 

Plan maken voor je blog

Tip: Meer weten over hoe je een duidelijke strategie maakt voor je blog? Tijdens de Kickstart Jouw Blog challenge gaan we er nog veel dieper op in!

2. Optimaliseer je blogs voor Google

SEO… het geheim van elke succesvolle blogger. Door je blog te optimaliseren voor Google, zorg je dat je hoog scoort in de zoekresultaten pagina. Hoe beter je scoort in Google, hoe meer lezers jouw blog weten te vinden. 

Het mooie aan SEO is dat het voor je blijft werken. Dat artikel dat je vandaag online knalt kan volgend jaar – en zelfs over 5 jaar – nog altijd bezoekers naar je website trekken. Met elk nieuw artikel bouw je jouw aanwezigheid in Google verder uit. Zo weten steeds meer mensen hun weg naar jouw blog te vinden. 

Optimaliseren voor Google is dus keibelangrijk. Maar hoe doe je dat? 

Het begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden om je blog op te richten. In dit stappenplan leg ik uitgebreid uit hoe je dat doet. 

Nadat je een zoekwoord hebt gekozen, is het tijd om te gaan optimaliseren. In dit artikel leg ik je van begin tot eind uit hoe jij jouw blog SEO-proof maakt

3. Vang je lezers met een lead magnet

Het is geweldig om te zien hoe je lezersaantallen na een poosje bloggen steeds verder groeien. Er is alleen één probleem: zodra je lezer je pagina wegklikt, weet je niet of hij ooit nog terugkomt. Terwijl diegene misschien hartstikke geïnteresseerd is in de content die je in de toekomst nog gaat schrijven. 

Dat is waar de lead magnet goed van pas komt. Een lead magnet is iets wat jij gratis weggeeft in ruil voor een e-mailadres (en vaak ook naam) van je lezer. Het kan van alles zijn: een e-book, online training, audiobestand, minicursus, quiz of wat jij ook maar kunt bedenken. 

Zodra je het e-mailadres van je lezer hebt, kun je extra waarde geven. Je kunt bijvoorbeeld bonustips geven of steeds je nieuwste blogs delen. Zo bouw je een band op met je lezer en zorg je dat je lezer zo nu en dan eens terugkomt naar je website. Wanneer je lezer er klaar voor is, kun je uiteindelijk een aanbod doen en je product of dienst onder de aandacht brengen. 

En dat dames en heren, is hoe je van een lezer een klant of zelfs een fan maakt. 

4. Zorg dat je lead magnet opvalt

Een lead magnet hebben is één ding. Zorgen dat mensen hem makkelijk kunnen vinden is een tweede. 

Al vrij snel nadat ik begon met mijn bedrijf maakte ik ook een aantal lead magnets. Ik begon toen met een SEO Cheat Sheet en Blog Checklist. Inmiddels zijn deze verwerkt in uitgebreidere gidsen: de SEO Quickstart Guide en Blog Guide

In eerste instantie maakte ik een ‘downloads’ pagina aan waar je deze lead magnets kon downloaden. In mijn blogs verwees ik vervolgens naar deze pagina. Het werkte op zich wel, maar later ontdekte ik een manier die nog véél beter werkte. 

Wanneer je naar beneden scrollt in deze blog, zie je deze manier in actie. Al mijn blogs hebben standaard een – dikke vette – footer waar mijn lead magnets in staan. Sinds ik deze footer gebruikt, is het percentage lezers dat een van deze lead magnets downloadt vertienvoudigd.

Mijn beste tip als het gaat om lead magnets is daarom ook: zorg dat ze knetterhard opvallen. 

Zorg dat je lead magnet opvalt

5. Hergebruik je blogs

Een blog schrijven kost je zo een uur of twee. Het is dan zonde om het online te zetten en er daarna niets mee te doen. Met heel weinig moeite kun je nog veel meer maken van dat ene blogbericht. Bijvoorbeeld: 

  • Gebruik de intro van je blog voor een mailing waarin je aankondigt dat je nieuwe blog online is verschenen
  • Gebruik de plaatjes en titel om Pins te maken, zodat je je blog kunt promoten via Pinterest (tip: dit doe je mega snel via Tailwind)
  • Gebruik de verschillende tips die je deelt in je blog als captions voor Instagram, Facebook en LinkedIn. Kekke plaatje erbij en hopla, heb je meteen iets interessants om te delen op social media. 
  • Maak een video van je podcast van je blog: nadat je een uitgebreid artikel hebt geschreven, is het een niet al te grote moeite om het verhaal ook te presenteren en er een video of podcast van te maken. Zo kunnen mensen jouw content op verschillende manieren consumeren en kan jouw blog (en daarmee jouw business) nog sneller groeien. 

Meer inspiratie nodig? In dit artikel deel ik nog meer over hoe je je blogberichten kunt hergebruiken

6. Update je oude blogs

Een nieuwe blog schrijven kost best veel tijd en moeite. Een oude blog updaten gaat een stuk sneller. Er zijn meerdere redenen om een oude blog te updaten:

  • De informatie die erin staat is verouderd
  • Het artikel scoort al aardig in Google en je wilt dat het nog hoger scoort

Het is slim om ongeveer één keer per jaar al je oude artikelen na te lopen om te zien of ze nog up-to-date zijn. Wanneer informatie verouderd is, kun je deze aanpassen, zodat alles weer helemaal klopt. 

Als je écht veel aanpast in een artikel, kun je het zelfs als nieuwe blog delen. Niemand die het ziet dat jij een blog van een jaar geleden – lichtelijk opgepoetst – nog een keertje deelt. En jou bespaart het veel tijd. (Zorg dat je daarnaast ook gewoon nieuwe content blijft toevoegen.) Een artikel wat ik zelf aan het eind van dit jaar prima zou kunnen updaten en opnieuw delen is bijvoorbeeld: ‘Is bloggen nog relevant in 2021?’

Een andere belangrijke reden om je oude blogs te verbeteren, is je vindbaarheid in Google. Zie je dat een blog al aardig scoort, bijvoorbeeld in de top 10? Dan is het heel slim om dit artikel verder te verbeteren, zodat je nog hoger scoort. Kijk nog eens goed of je artikel helemaal SEO-proof is. Zijn er dingen die nog beter kunnen? Verander ze dan. Kijk ook of je jouw artikel nog beter kunt maken dan het al is. Hiervoor kun je wellicht afkijken bij je concurrenten die – nu nog – boven je staan in Google. Wat hebben zij dat jij niet hebt? Zorg dat jouw artikel nóg beter is!

Zakelijk bloggen doe je vooral om je business te ondersteunen. Via je blog trek je websitebezoekers aan, waarvan een deel wellicht een van je producten koopt of jouw dienst inschakelt. Maar wist je dat je ook via je blog zelf wat extra bij kunt verdienen? Dat doe je door affiliate links toe te voegen aan je blog. 

Een affiliate link is een link (you don’t say!) naar een product of dienst van een ander bedrijf. In de link is vaak een persoonlijke code verwerkt, waardoor het andere bedrijf kan zien wie er via jou zijn doorverwezen. Wanneer iemand op jouw affiliate link klikt en vervolgens bij het andere bedrijf iets koopt, krijg jij een klein percentage van het verkoopbedrag. 

Affiliate marketing is geen manier waarop je snel rijk gaat worden. Tenzij je al honderdduizenden lezers per maand hebt, maar waarschijnlijk zou je dan dit artikel niet lezen. In eerste instantie gaat het wellicht om een paar extra euro’s per maand. Maar als je er actief aan de slag mee gaat en je steeds meer lezers krijgt, kun je er een fijn zakcentje mee bijverdienen. 

Hoe kom je nu aan zo’n linkje? Veel online tools werken met affiliate links (zoals Canva, Tailwind en SE Ranking). Ook kun je voor producten op Bol.com een affiliate linkje aanmaken. Een andere handige manier om bedrijven te vinden voor wie je affiliate links kunt delen is de Plug & Pay Marketplace van IMU. 

Over affiliate links gesproken: dit artikel bevat ook een aantal affiliate links. Dat betekent dat als jij via de linkjes iets koopt, ik daar een klein percentage van ontvang. Voor jou kost dit niets extra en het helpt mijn om mijn blog te financieren. 

Om het maximale uit jouw blog te halen, heb je een sterke basis nodig. Met een goede strategie, heldere contentplanning en sterke SEO-skills zorg je dat jouw blog stevig staat en steeds meer lezers aantrekt. In de Kickstart Jouw Blog challenge help ik jou om deze stevige fundering in één week tijd op te bouwen. Doe jij mee? Meld je dan hier aan!

Scroll naar top

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Pinterest templates voorbeeld

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!