Hand met telefoon en laptop op de achtergrond

Wil jij aan de slag met content marketing? Door de juiste tools te gebruiken maak je het jezelf een stuk makkelijker. Ook kun je door gebruik van sommige hulpmiddelen zelfs betere resultaten behalen. Zo kun je jouw bezoekers beter aanspreken, meer bezoekers naar je website trekken en hoger scoren in Google. Superhandig dus! Daarom zette ik mijn favo content marketing tools voor je op een rijtje.

Betere posities in zoekmachines

Google Search Console

Met Google Search Console ontdek je op welke zoekwoorden je al goed wordt gevonden. Deze pagina’s kun je vervolgens verder verbeteren zodat je nóg beter scoort. Daarnaast is Google Search Console ook een handige tool om inspiratie op te doen voor nieuwe zoekwoorden. Hiervoor kun je kijken naar de zoektermen waarvoor je nog niet zo goed scoort en hier vervolgens nieuwe content voor schrijven.

Answer the Public

Hand met telefoon en laptop op de achtergrond

Heb je uit Google Search Console nog niet genoeg inspiratie? Dan haal je die zeker uit Answer the Public. Vul een onderwerp in en kies de juiste taal. Vervolgens geeft de tool je alle vragen die mensen op Google over het onderwerp stellen. Dit zijn stuk voor stuk vragen die je kunt beantwoorden in bijvoorbeeld een blogpost of een social media bericht.

Ubersuggest

Om te bepalen of een zoekwoord de moeite waard is om over te schrijven, kun je er met Ubersuggest achter komen hoe vaak er maandelijks naar het zoekwoord wordt gezocht. Ook wel het zoekvolume genoemd. Daarnaast biedt Ubersuggest nog allerlei andere handige opties. Je kunt bijvoorbeeld je website invullen zo specifieke tips krijgen om jouw vindbaarheid te verbeteren. Ook kun je kijken op welke zoekwoorden jouw concurrent scoort en zo inspiratie opdoen voor jouw eigen content.

Efficiënt content creëren

Google Drive

Ik schrijf al mijn blogs in Google Drive. Ook mijn content planning heb ik in Google Drive staan. Wat hier zo handig aan is? Via Google Drive heb je altijd toegang tot je documenten, ook als je je laptop even niet bij hebt. Je kunt de bestanden namelijk gewoon op je telefoon openen en bewerken. Mits je de app hebt gedownload natuurlijk. Dit is super handig als je ergens moet wachten en even wat aan je blog wilt typen, maar geen laptop bij je hebt. 

Canva

Als het om iets belangrijks gaat, zoals een logo of iets voor op je website, raad ik je aan om Photoshop of Illustrator te werken of zelfs een designer in te huren. Gaat het echter om een snelle social media post waar je een ontwerp voor nodig hebt? Dan is Canva een ware uitkomst. Binnen korte tijd maak je er de mooiste ontwerpen mee. Ik gebruik Canva regelmatig om even snel iets voor Pinterest of een Instagram Story te maken.

Overige tools

Trello

Met Trello kun je heel eenvoudig je wekelijkse workflow voor het maken van content bijhouden. Ook zit er een handige kalender in, zodat je meteen kunt zien welke blogs en social media posts voor welke dagen zijn gepland. Het handige aan Trello, vind ik dat je de content kunt indelen op basis van hoever je ermee bent. Zo is het in één opzicht duidelijk wat er al klaar staat en wat je nog moet doen. 

Evernote

Vaak komen leuke ideeën voor een blog of social media post spontaan in je op. Bij mij in ieder geval wel. Voor deze momenten is de app Evernote ontzettend handig. Je kunt er al je spontane ideeën in bewaren. Plan een keer per week een momentje in om je ideeën nog eens terug te lezen en verwerk ze in je content planning.

Later

Voor het inplannen van mijn Instagram posts zweer ik bij Later. Ik heb meerdere tools geprobeerd en voor mij blijft Later favoriet. De tool biedt veel gratis functies en maakt het makkelijk en snel om foto’s te uploaden. Deze plan je via een week- of maandkalender vervolgens heel makkelijk in. Ook leuk: in de preview functie van Later kun je alvast zien hoe een bepaalde foto eruit gaat zien in je Instagram feed. Hallo perfecte Instagram feed!

ConvertKit

Met ConvertKit wordt e-mailmarketing een eitje. Zonder ook maar iets van technische of grafische kennis te hebben flans je zo een mooie mailing in elkaar. Maar het allergrootste voordeel van ConvertKit blijft dat de tool enorm veel mogelijkheden biedt om te automatiseren. Dit is ideaal als je werkt met bijvoorbeeld een gratis weggever of een e-mailfunnel wilt opzetten. 

Tailwind

Dankzij Tailwind wordt het promoten van je website via Pinterest 100x sneller en efficiënter. In plaats van dat je al je posts één voor één moet klaarzetten, biedt Tailwind een supersnelle workflow om je posts klaar te zetten. Ook handig: Tailwind verdeelt de posts die je inplant automatisch over de door jou gekozen tijdstippen. Zo kun je in slechts een uurtje tijd je Pinterest Pins voor de hele maand inplannen. 

Met deze tools zorg ik dat ik mijn strategie niet uit het oog verlies en zo efficiënt mogelijk content kan creëren. Wil jij graag meer weten over hoe je deze tools kunt inzetten om het maximale te halen uit jouw content strategie? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang wekelijks mijn beste content marketing tips en tricks.

Meer lezen over content marketing? Wat dacht je van deze blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *