doen voor blog beginnen

5 essentiële dingen die je moet doen voordat je een blog gaat beginnen

Vol goede moed begon ik een jaar of vier geleden mijn eerste échte blog. Ik bedacht een naam, klikte met de grootste moeite een website in elkaar en kon niet wachten om mijn eerste blog te publiceren. Zo, dat was me toch maar mooi gelukt. 

Zo’n 3 keer per week zette ik een nieuw artikel online. De onderwerpen bedacht ik spontaan. Net als dat het schrijven zelf vrij spontaan gebeurde. Strategie? Ik had geen idee. En hoe ik lezers aantrok? Eigenlijk ook niet echt. 

Toch kreeg mijn blog langzaam maar zeker een aantal lezers. Want als SEO Copywriter wist ik als geen ander hoe ik mijn blog in Google kreeg. Uiteindelijk verdiende ik er via affiliate marketing zelfs een klein zakcentje aan.

Die eerste blog was vooral een hobby. Toen het op een gegeven moment teveel als een verplichting ging voelen, ik er geen plezier meer uit haalde en het onderwerp eigenlijk ook niet meer interessant vond, stopte ik er weer mee. 

Hoewel mijn eerste blog al lang niet meer online staat, pluk ik er nog elke dag de vruchten van. Nu ik terugkijk, pakte ik het destijds helemaal verkeerd van. Doordat ik toen al de nodige fouten maakte, kon ik met mijn zakelijke blog (waar je nu bent, welkom) een stuk sneller én beter van start. 

Zo’n vliegende start gun ik jou ook. Daarom deel ik in dit artikel welke dingen je in orde zou moeten hebben voordat je begint met je blog. 

1. Bepaal je strategie

Voordat je ergens mee begint, is het heel handig om te weten waar je heen gaat. No worries, je hoeft heus niet meteen een uitgebreide strategie van meerdere pagina’s paraat te hebben. Wel is het handig dat je enigszins een idee hebt wat je wilt gaan doen. 

Om een globale strategie te bepalen, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Allereerst: wat wil jij bereiken met je blog? Meer bezoekers naar je website trekken, aan je expertstatus bouwen of wil je gewoon keiharde knaken verdienen met je blog? Wat jouw doel is maakt niet uit, zolang je maar weet welke kant je op wilt. 

Heb je bepaald wát je wilt bereiken? Vraag jezelf daarna af waarom je dat precies wilt. Dit wil je heel helder krijgen voor jezelf, want uiteindelijk is je ‘waarom’ de reden om door te zetten nieuwe blogs te blijven schrijven. 

Bedenk ook globaal hoe je jouw doel wilt gaan bereiken. Wat voor blogs ga je schrijven? Hoe vaak wil je nieuwe blogs gaan publiceren? 

Een ezelsbruggetje dat je hier kunt gebruiken: vaker bloggen = snel groeien

Oh en ook niet onbelangrijk: voor wie is jouw blog? Houd bij alles wat je voor je blog doet je lezer in je achterhoofd. Je schrijft immers niet voor jezelf (dan kun je beter een dagboek beginnen), maar voor je lezers. 

2. Maak een content kalender

Zodra je (ongeveer) weet wat de strategie voor jouw blog wordt, ben je klaar voor de volgende stap: een content plan maken. 

Het maken van een content plan begint met de vraag: ‘Waar moet ik in hemelsnaam over gaan bloggen?’ 

Begin met het bepalen van je globale onderwerpen: je blogcategorieën. Dit zijn de centrale thema’s waar je over blogt. Kies er 3 tot 5. Dat is genoeg om te kunnen variëren, maar niet teveel, zodat het overzichtelijk blijft voor je lezer. 

Nadat je een aantal categorieën hebt bepaald, kun je per categorie een aantal onderwerpen gaan brainstormen. Verzin per categorie alvast meerdere onderwerpen. Zo heb je alvast een voorraadje voor als je over een tijdje wat minder inspiratie hebt. 

Onderwerpen paraat? Dan kan het echte plannen gaan beginnen. Kies hiervoor een tool die je zelf handig vindt. Zoals Trello, Asana, Notion of gewoon Google Kalender. 

Zelf gebruik ik Notion voor mijn content planning (en eigenlijk ook alle andere dingen) en ben hier heel enthousiast over. Zo vind ik het vooral handig dat je meerdere views kunt instellen, waardoor je altijd het overzicht houdt op wat er nog moet gebeuren. In de kalender zie je rechtstreeks welke blogs al klaar staan en welke nog niet. En in het Kanban-board zie je een overzichtelijke to-do lijst van de blogs die je nog moet schrijven. 

Notion Calender View
Notion Board View

Het is handig om voordat je begint met je blog alvast een plan te hebben van welke blogs je de komende tijd online wilt gaan zetten. Wanneer je je lanceert heb je waarschijnlijk even meer dan genoeg aan je hoofd. Een duidelijke planning geeft rust en helpt je door de – soms best spannende – eerste periode van je blog heen. 

3. Bouw alvast een (kleine) buffer op

Dit punt is voor mij een hele grote been there, done that. Om te zorgen dat je blog succesvol wordt, is er één ding heel belangrijk: consistentie. Of je nu elke maand, elke week, drie keer per week of elke dag een blog online knalt: zorg dat je consistent bent. 

Als ondernemer komen er regelmatig – bijna altijd – dingen tussendoor. Het schrijven van een nieuwe blog is dan niet altijd je grootste prio, waardoor het heel verleidelijk is om een weekje over te slaan. Zodra je eenmaal een week hebt overgeslagen, wordt het steeds makkelijker om nog eens vaker een een blog te cancelen. Voor je het weet is het een half jaar later en ben je geen stap verder. 

Een spoedklusje tussendoor, het kan altijd gebeuren. Zorg daarom dat je goed voorbereid bent door je blog alvast vooruit te werken. Zo zorg je dat je blog blijft groeien, ook als jij een weekje geen tijd hebt. Daarbij geeft het een hoop rust. Maandagavond om 22:00 uur nog beginnen aan een blog omdat je per se nog een blog online wilt zetten? Door alvast een buffer op te bouwen, bespaar je jezelf een hoop stress. 

Tip: Om een buffer op te bouwen, moet je dus aan de slag met het schrijven van blogs. In dit artikel lees je hoe je stap voor stap een goede blog schrijft.

4. Maak een plan om lezers naar je blog te krijgen

Je hebt je eerste blog geschreven, klikt op publiceren en *magic* daar komen je eerste lezers aan. Dit is hoe menig beginnend blogger het voor zich ziet. Maar helaas. Die lezers komen niet zomaar. Voordat jouw lezers jou vinden, moet jij hen eerst vinden. 

Hoe je dat doet? Door jouw blogs onder de aandacht te brengen op de plaatsen waar jouw lezers al zijn. Bijvoorbeeld:

  • Deel je blogs via Instagram, Facebook of LinkedIn
  • Pinterest: mijn persoonlijke geheime wapen om mijn blogbezoekers te verdubbelen
  • Schrijf een gastblog voor een grote website in jouw niche
  • Kun je ergens als gast bij een podcast aanschuiven?
  • Ken je mensen met een groot bereik die jouw blog kunnen delen?

Zomaar wat manieren waarop jij kunt zorgen dat jouw blog al heel snel na je lancering lezers gaat aantrekken. 

5. Zorg dat je een lead magnet hebt

Lezers naar je blog aantrekken is hard werken. Vooral als je net begint en nog niet zo’n groot publiek hebt. Wanneer iemand uiteindelijk op jouw blog terechtkomt, ben je hem heel makkelijk weer kwijt. Iemand hoeft immers alleen maar het tabblad weg te klikken. Je weet niet of diegene ooit nog terugkomt. 

Gelukkig kan het ook anders: door een lead magnet te gebruiken. Dat is iets waarmee jij jouw lezer extra waarde geeft. Bijvoorbeeld in de vorm van een e-book of minicursus. Dit biedt je gratis aan. Je lezer hoeft alleen even een naam en e-mailadres in te vullen. Dit kun jij vervolgens weer gebruiken om je lezer op de hoogte te brengen van nieuwe blogs. Of je doet zo nu en dan een promotie waarin je jouw producten of diensten aanbiedt. Doe dit laatste echter niet té veel en focus je vooral op waarde. 

Idealiter lost jouw lead magnet precies het probleem op waar jouw lezer mee zit. Zo vergroot je de kans dat jouw lezer hem downloadt en geef je meteen zoveel mogelijk waarde. Door voordat je jouw blog lanceert al een lead magnet op je site te zetten, kun je meteen beginnen met het bouwen van een e-maillijst en voorkom je dat je later spijt krijgt. 

Ready for take-off!

Wanneer je deze punten in orde hebt, rest je nog maar één ding: je blog lanceren. Uiteindelijk is er maar één manier om te zorgen dat jouw blog succesvol wordt en daarmee bijdraagt aan je business: bereid je goed voor, schrijf je eerste blog(s) en klik op publiceren. In het begin lijkt het misschien nog wat overwhelming, maar zodra je begint, vallen alle puzzelstukjes vanzelf op hun plaats. Pinky promise!

Wil je nóg meer uit je kersverse blog halen? Dat komt goed uit. Want dat is precies waarom ik de Blog Guide heb geschreven. In deze gids deel ik mijn persoonlijke best practices voor het schrijven van een zakelijke blog. Je leest welke inzichten mij het afgelopen jaar het meest hebben geholpen om mijn blog explosief te laten groeien, zodat ook jij een boost kunt geven aan jouw blog.

Scroll naar top
Je bent er bijna!

Vul hieronder jouw gegevens in en ontvang het e-book ‘Bloggen voor Succes’ meteen in je mailbox!

De deuren van de cursus zijn tijdelijk gesloten. Vul hieronder je gegevens in om je aan te melden voor de wachtlijst:

Bijna klaar!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de cursus:

Download jouw Pinterest templates

SEO Quickstart Guide

Boost jouw vindbaarheid in Google

Blog guide

5 stappen voor een succesvolle blog

Kickstart Jouw Blog - Wachtlijst

Vul hieronder jouw gegevens in om je aan te melden

Gratis download

Voortaan altijd ijzersterke blogs publiceren?

Vul hieronder jouw gegevens in en download de gratis Blog Checklist!

Gratis download

Jouw plekje in Google claimen?

Vul hieronder jouw gegevens in en download jouw gratis SEO Cheat Sheet!