fbpx
Zoekwoordonderzoek doen

Zoekwoordonderzoek: zo bepaal je de juiste zoekwoorden voor Google

Zoekwoorden bepalen voor Google, hoe doe je dat? De zoekwoorden die je kiest, vormen de basis van je SEO-strategie. Voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je teksten voor Google, moet je immers eerst weten welke zoekwoorden het beste kunt gebruiken. Je achterhaalt de juiste zoekwoorden door een zoekwoordonderzoek te doen. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je dat doet.

Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren kun je bepalen welke zoekwoorden je gaat gebruiken. Je kunt precies achterhalen welke woorden mensen gebruiken in Google en ontdekken welke informatie jouw doelgroep precies zoekt. Hier kun je je vervolgens jouw teksten op aanpassen. Door jouw potentiële klanten de antwoorden te geven die ze zoeken, scoor je niet alleen goed in Google, maar laat je ook een positieve indruk achter.

Voordat we beginnen: het kan zijn dat sommige termen in deze blog je wat onbekend in de oren klinken. Bij SEO komen soms best wat technische termen kijken. Daarom maakte ik de SEO-begrippenlijst, waarin je terugvindt wat alle SEO-termen betekenen.

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord, ook wel zoekterm genoemd, is een woord of zin die iemand intypt in een zoekmachine (Google, Bing, YouTube) om relevante informatie te vinden. Door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie) kun je ervoor zorgen dat jouw website naar voren komt wanneer iemand een bepaald zoekwoord intypt. 

Om je website goed te optimaliseren voor Google is het belangrijk dat je weet welke zoekwoorden veel gebruikt worden. Daar kom je achter door middel van een zoekwoordonderzoek. Dankzij een zoekwoordonderzoek weet je precies welke zoekwoorden de moeite waard zijn om content over te maken.

Wat is een goed zoekwoord?

Niet elk zoekwoord is hetzelfde. Sommige zijn de moeite waard om content over te maken en andere kun je beter achterwege laten. Hoe weet je of een zoekwoord goed is? Om dat te bepalen, kun je naar een aantal factoren kijken, namelijk:

  • Zoekvolume: hoe vaak wordt er maandelijks naar een bepaald zoekwoord gezocht?
  • Relevantie: hoe relevant is het zoekwoord voor jouw bedrijf?
  • Concurrentie: hoe sterk is de concurrentie, oftewel: hoe moeilijk is het om voor dat zoekwoord een goede positie te bemachtigen?

Idealiter wil je goed scoren voor een zoekwoord waar veel naar gezocht wordt, wat super relevant is voor jouw bedrijf en waar de concurrentie niet al te sterk voor is. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Veel algemene zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume. De concurrentie is echter ook enorm. Als kleine ondernemer is het héél moeilijk om goed te scoren voor dat soort zoektermen. Daarom kan het slimmer zijn om te kiezen voor een long tail zoekwoord.

Short tail en long tail zoekwoorden

Zoekwoorden worden vaak onderverdeeld in twee verschillende categorieën: short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden zijn korte algemene zoekwoorden waarop maandelijks veel wordt gezocht in Google. Deze zoektermen bestaan uit 1 tot 3 woorden.

Long tail zoekwoorden zijn korte zinnetjes die precies omvatten waarnaar iemand op zoek is. Op deze termen wordt maandelijks een stuk minder vaak gezocht, maar ze kunnen juist wel superrelevant zijn voor jouw bedrijf. Long tail zoektermen bestaan uit 4 of meer woorden.

Klinkt het allemaal nog een beetje vaag? Ik licht het even toe met een voorbeeld.

Stel, je bent fotograaf en richt je vooral op vrouwelijke ondernemers. Een eerste zoekwoord waar je aan zou kunnen denken is: ‘fotograaf’. Dit is een typisch short tail zoekwoord. Heel kort, heel algemeen en met ontzettend veel concurrentie van grote websites. Kortom: het wordt heel moeilijk om voor dit zoekwoord te scoren en eigenlijk is het ook niet heel relevant. Want misschien willen mensen wel meer over het beroep weten of zijn ze geïnteresseerd in een heel andere vorm van fotografie.

Om echt iets te bereiken met een zoekwoord, wil je het wat specifieker maken. Je kunt er bijvoorbeeld van maken ‘fotograaf voor vrouwelijke ondernemers’. En wil je helemaal zeker weten dat iemand precies naar jouw dienst op zoek is, kun je het zelfs nóg specifieker maken. Bijvoorbeeld: ‘fotoshoot voor vrouwelijke ondernemers boeken’.

Long tail zoekwoorden bepalen

Wanneer iemand een dergelijke zoekterm intypt in Google, weet je zeker dat diegene precies naar iemand als jij op zoek is. Het is daarom super waardevol om op dat soort (long tail) zoekwoorden gevonden te worden. Door je vooral te richten op hele specifieke long tail zoekwoorden, kun je jouw doelgroep heel specifiek aanspreken, heb je een grotere kans dat iemand daadwerkelijk iets bij je koopt en heb je ook nog eens stukken minder concurrentie.

Een win-win-win situatie dus!

Een zoekwoordonderzoek in drie stappen

Nu je weet wat goede zoekwoorden zijn voor Google, is het tijd om een aantal goede zoekwoorden te vinden. Dat kun je doen in de volgende drie stappen:

Stap 1. Zoekwoord inspiratie opdoen

Nu je een beetje een idee hebt van de verschillende soorten zoekwoorden die er zijn, is het tijd om aan de slag te gaan en de juiste zoekwoorden voor jou te bepalen. Maar hoe kom je erachter waar jouw doelgroep naar zoekt in Google? En welke vragen spelen er eigenlijk bij jouw potentiële klanten? Er zijn meerdere manieren en tools om de antwoorden op deze vragen te ontdekken en ideeën op te doen voor goede zoekwoorden.

Pak er voordat je aan de slag gaat een leeg Excel document bij. Maak hierin een lijst van alle zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor jouw bedrijf. Voeg alles toe wat je kunt bedenken en wat uit de verschillende tools komt.

Brainstormen

Een goede manier om je zoektocht naar de juiste zoektermen te beginnen, is door te brainstormen. Kruip hiervoor in de huid van je doelgroep. Met welke vragen kampt jouw ideale klant? En wat zou hij of zij intypen in Google om het antwoord op die vragen te vinden? Of misschien nog specifieker: wat zou jouw potentiële klant intypen om een dienst zoals die van jou te vinden? 

Zoekwoorden vinden met Google

Google zelf is een superhandig hulpmiddel om te ontdekken waar andere mensen naar zoeken in Google. Het werkt als volgt. Type een algemeen zoekwoord in dat past bij jouw product of dienst in Google, maar druk nog niet op enter. Google geeft vervolgens suggesties voor mogelijke zoektermen. Het handige aan dit trucje is dat de zoektermen die Google voorstelt ook daadwerkelijk worden gezocht door mensen.

We zijn nog niet klaar met Google. Type vervolgens wél op Enter en scroll helemaal naar beneden op de pagina met zoekresultaten. Daar vind je een lijst aan zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de term waar je zojuist op hebt gezocht. Herhaal deze twee stappen voor zoveel woorden als je wilt om eindeloos zoekwoordinspiratie op te doen. 

Zoekwoordonderzoek via Google

Google Search Console

Nog een handige tool van Google zelf: Google Search Console. Met deze tool kun je kijken hoe jouw website momenteel scoort in Google en op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. 

Zijn er relevante zoekwoorden waar je al aardig op wordt gevonden? Bijvoorbeeld in de top 30? Dan kun je deze pagina verder verbeteren en hiermee je positie in Google verhogen. 

Kijk ook zeker naar de zoekwoorden waarop je nog niet zo goed wordt gevonden. Dit zijn stuk voor stuk zoekwoorden die mensen gebruiken en waarvan Google denkt dat ze relevant zijn voor jouw website. Ik vind dit zelf een echte goudmijn als het gaat om het vinden van nieuwe zoekwoorden om op te richten.

Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Door uit te zoeken welke zoekwoorden goed werken voor jouw concurrent, kun jij het succes van je concurrent kopiëren. (Let op: ik heb het over het succes en een stukje van de strategie kopiëren, NIET over content kopiëren ?) Als een zoekwoord voor een concurrent goed werkt, is de kans groot dat het voor jou óók goed kan werken.

Je ontdekt heel makkelijk en snel welke zoekwoorden goed werken voor je concurrent via de ‘Competitive Research’ tool van SE Ranking (hieronder lees je meer over deze fijne SEO tool). Het enige wat je hoeft te doen, is de URL van je concurrent invoeren en je krijgt automatisch te zien welke zoekwoorden jouw concurrent het meeste verkeer opleveren. Ook kun je zien hoeveel bezoekers uit Google jouw concurrent ongeveer krijgt en vanuit welke zoekwoorden die bezoekers komen. Door te kijken welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt, kun je jouw eigen SEO strategie een enorme boost geven.

Ubersuggest

Met Ubersuggest kun je jouw verzameling aan potentiële zoekwoorden nog verder uitbreiden. Type een zoekterm in en Ubersuggest geeft je aanbevelingen van gerelateerde zoektermen.

Een andere manier waarop je dit hulpmiddel kunt gebruiken, is door te kijken welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt. Dit doe je – heel eenvoudig – door de URL van jouw concurrent in te voeren in Ubersuggest. Vervolgens krijg je een lijst met zoekwoorden waarop jouw concurrent in Google verschijnt, inclusief posities. 

Weten welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt kan een goed uitgangspunt zijn om jouw zoekwoorden te bepalen en je concurrent te verslaan in de zoekresultaten. Of om juist nét andere zoekwoorden te kiezen, zodat jij je goed kunt onderscheiden van je concurrent.

Meer weten over hoe Ubersuggest jou kan helpen om de juiste zoekwoorden te vinden? Wie kan het beter uitleggen van SEO-Guru en ontwikkelaar van Ubersuggest Neil Patel:

Ga next level met SE Ranking

Ubersuggest is top en tot op zekere hoogte gratis te gebruiken. Na zo’n 3 zoekopdrachten per dag houden de gratis functies helaas op. Wil je next level gaan met jouw zoekwoordonderzoek? Dan is een betaalde tool als SE Ranking wellicht iets voor jou. Voor twee tientjes per maand, kun je een onbeperkt aantal zoekwoorden invoeren, waarna je een hele lijst aan gerelateerde termen te zien krijgt. Ook voor het checken van zoekvolumes, de concurrentie voor een zoekwoord en het bepalen van de juiste zoekwoorden (oftewel de volgende stappen) is dit programma errug handig.

In dit artikel lees je een uitgebreide gids over hoe je SE Ranking kunt gebruiken.

En ben je nieuwsgierig naar hoe goed SE Ranking kan werken voor jou? Via deze link kun je de tool 14 dagen gratis uitproberen.

Stap 2. Zoekvolumes checken

Met de verschillende tools uit de vorige stap, heb je als het goed is een hele lijst aan relevante zoekwoorden gevonden. In deze stap gaan we kijken of mensen wel daadwerkelijk naar deze termen zoeken. We gaan daarvoor nog even verder met Ubersuggest. Ubersuggest is een van de weinige gratis tools waarmee je het zoekvolume van een zoekwoord achterhaalt. Wil je het jezelf nog gemakkelijker maken, dan raad ik aan om SE Ranking te gebruiken.

Voor ik te hard van stapel loop… wat is een zoekvolume? Het zoekvolume is het aantal mensen dat maandelijks een bepaalde zoekterm intypt in Google. Dit is belangrijk om te weten, want op basis hiervan kun je bepalen of een zoekwoord de moeite waard is of dat je je beter op een andere zoekterm kunt richten.

Belangrijk om te weten is dat de zoekvolumes van Ubersuggest niet altijd 100% accuraat zijn. Wel geeft het je een goede indicatie en helpt het je enorm om een keuze te maken.

Handen uit de mouwen! Pak je lijst met zoekwoorden die je in de vorige stap hebt vastgesteld erbij en zet overal het bijbehorende zoekvolume achter. Deze lijst hebben we nodig om in de volgende stap een selectie te maken.

Zoekwoorden bepalen voor Google

Stap 3. Kies de juiste zoekwoorden

Nu je een idee hebt van wat mogelijke zoektermen zijn om je op te richten én hoe vaak mensen per maand zoeken naar deze termen, is het tijd om een keuze te maken. Je tijd is immers beperkt en je kunt onmogelijk voor alle zoekwoorden optimaliseren. Pak je lijst met zoekwoorden en zoekvolumers er weer bij, want het is tijd om te schrappen en selecteren.

Over het algemeen zijn er drie dingen belangrijk om op te letten als je gaat kiezen op welke zoekwoorden je wilt inzetten:

  1. Hoe relevant is het zoekwoord?
  2. Wordt er genoeg (maar niet te veel) naar gezocht?
  3. Hoe moeilijk is het om te scoren voor dat zoekwoord?

Ik leg ze één voor één uit.

Relevantie

Het is altijd leuk als jouw site een hoge positie scoort in Google, maar je hebt er pas écht iets aan als jouw content en aanbod passen bij waar iemand naar op zoek is. Kortom: je wilt gevonden worden op zoektermen die ook echt relevant zijn voor jouw bedrijf. Kijk nog eens kritisch naar de lijst met zoekwoorden die je hebt gemaakt. Welke zijn het meest relevant voor jouw bedrijf? En waarmee verwacht je écht jouw ideale klant aan te trekken? Dit zijn de zoekwoorden die jou waarschijnlijk het meest gaan opleveren. 

Zoekvolume

Een andere belangrijke factor bij het bepalen van de juiste zoekwoorden is het zoekvolume. Het heeft over het algemeen weinig zin om veel moeite te steken in een zoekwoord waar (bijna) nooit iemand naar zoekt. Aan de andere kant heb je er ook weinig aan om moeite te doen voor een zoekwoord met een heel hoog zoekvolume. Grote kans dat de eerste pagina voor dit zoekwoord alleen maar bestaat uit grote namen. Het kost veel tijd, geld en moeite om hiermee te concurreren. 

Moeilijkheid

Een zoekwoord kan een geweldig zoekvolume hebben en hartstikke relevant zijn voor je bedrijf, maar als de concurrentie (nog) te sterk is, heeft het alsnog weinig zin om er al te veel moeite in te steken. Het is knap lastig om te concurreren met grote websites die al jarenlang bestaan. Het is beter om te beginnen met de wat makkelijkere zoekwoorden, zo je vindbaarheid langzaam uit te breiden, je bedrijf te laten groeien en later – als je groot bent – alsnog de concurrentie aan te gaan. Je kunt de concurrentie voor een zoekwoord op twee manieren achterhalen:

  1. Door het zoekwoord in te tikken in Google en met je boerenverstand te beoordelen of jij de websites die nu hoog scoren ‘aankunt’
  2. Door het zoekwoord in te voeren in SE Ranking of Ubersuggest: er rolt vanzelf een cijfertje uit voor hoe moeilijk het is om te scoren voor dat zoekwoord

In het ideale geval kies je voor een zoekwoord dat mega relevant is voor jouw bedrijf, een aardig zoekvolume heeft en een niet al te hoge moeilijkheid heeft. Pak de lijst die je in eerste instantie gemaakt hebt er nog eens bij en beoordeel voor elk zoekwoord of het de moeite waard is om er iets mee te doen. Als het goed is komen er een aantal zoekwoorden uit die aardig scoren op alledrie de punten.

Ziezo: dat is hoe je een zoekwoordonderzoek doet en bepaalt wat goede zoekwoorden zijn voor Google.

Bonus stap: Optimaliseer je site voor google

Zoekwoorden bepalen is één ding. Ze op de juiste manier gebruiken in je content in een tweede. Leren hoe je dat doet? Goed nieuws: in een blog over SEO schrijven leg ik het stap voor stap uit. Zo schrijf jij vandaag nog een goede SEO tekst in 6 simpele stappen.

Download gratis

100+ headline formules voor blogs & mailings